24.11.2016

Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2016 r., sygn. II OSK 434/15

 

Dnia 24 listopada 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zdzisław Kostka (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz sędzia del. NSA Jerzy Solarski Protokolant: sekretarz sądowy Agnieszka Chustecka po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 listopada 2014 r. sygn. akt II SA/Łd 804/14 w sprawie ze skargi W. R. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] znak: [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 25 listopada 2014 r., sygnatura akt II SA/Łd 804/14, oddalił skargę W. R. na decyzję Wojewody [...] z [...] lutego 2012 r., którą utrzymano w mocy decyzję Starosty S. z [...] listopada 2011 r. o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu A. i H. T. pozwolenia na budowę budynku gospodarczego oraz rozbiórkę drewnianej szopy. Wyrok Sądu pierwszej instancji zapadł w następujących istotnych okolicznościach sprawy.

Starosta S. decyzją z [...] listopada 2011 r. zatwierdził projekt budowlany i udzielił A. i H. T. pozwolenia na budowę budynku gospodarczego na działce nr [...], położonej w miejscowości B., bezpośrednio przy granicy z działką nr [...]. W uzasadnieniu decyzji organ administracji wskazał, że postanowieniem z [...] października 2011 r. udzielił inwestorom zgody na odstępstwo od § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania postanowienia), umożliwiając wykonanie ściany bez otworów okiennych i drzwiowych projektowanego budynku gospodarczego bezpośrednio przy granicy z sąsiednią działką budowlaną nr [...], stanowiącą własność W. R. Organ administracji ustalił, że na działce inwestorów znajduje się budynek inwentarski (obora), zaś na sąsiedniej działce, należącej do skarżącego, stoi budynek o tej samej funkcji - chlewnia. Oba budynki zlokalizowane są w odległościach po 4,0 m od wspólnej granicy działek, a łączna odległość pomiędzy nimi wynosi 8,0 m. Projektowany budynek gospodarczy będzie przeznaczony do magazynowania płodów rolnych, maszyn i sprzętu rolniczego. Zdaniem organu, zlokalizowanie projektowanego budynku gospodarczego bezpośrednio przy granicy z działką skarżącego nie zmieni sposobu jej użytkowania i nie zakłóci funkcjonowania istniejącego na tej działce budynku inwentarskiego. Podkreślił, że po wybudowaniu obiektu przy granicy działek zostaną spełnione wymogi dotyczące bezpieczeństwa pożarowego, nie będzie zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia, nie nastąpi pogorszenie warunków sanitarnych i użytkowych oraz ochrony środowiska, ochrony przed hałasem i drganiami oraz poszanowania występujących w obszarze oddziaływania planowanej inwestycji uzasadnionych interesów osób trzecich. Dodał, że nowopowstały budynek nie spowoduje ograniczeń w sposobie użytkowania sąsiedniej działki, która aktualnie jest użytkowana rolniczo i że nie ograniczy dostępu światła dziennego do budynku inwentarskiego znajdującego się na sąsiedniej działce.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne