30.11.2016 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2016 r., sygn. I OSK 3303/14

Wszczęcie postępowania sądowoadministracyjnego oparte jest na zasadzie kontradyktoryjności. Postępowanie to może być zatem uruchomione tylko na skutek skargi złożonej przez uprawniony podmiot na konkretne działania lub zaniechania organu administracji publicznej.

Teza od Redakcji

 

30 listopada 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędzia del. WSA Olga Żurawska-Matusiak Protokolant: starszy inspektor sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 lipca 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 412/14 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 lipca 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 412/14, oddalił skargę M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Prezydent Miasta [...] decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r., na wniosek Komendanta Wojewódzkiego Policji [...], skierował M. M. na egzamin sprawdzający kwalifikacje w zakresie prawa jazdy kat. B, C, B+E, C+E. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia [...] czerwca 2012 r. uchyliło zaskarżoną decyzję w części dotyczącej wyznaczenia terminu poddania się egzaminowi kontrolnemu, a w pozostałej części decyzję organu I instancji utrzymało w mocy. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 maja 2013 r. sygn. akt VII SA/Wa 2499/12 oddalił skargę M. M. na decyzję z dnia [...] czerwca 2012 r.

Następnie Prezydent Miasta [...] decyzją z dnia [...] grudnia 2012 r. znak: [...], wydaną na podstawie art. 140 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm. dalej jako "ustawa Prawo o ruchu drogowym" lub "ustawa P.r.d."), cofnął M. M. uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie prawa jazdy kat. B, C, B+E, C+E, wskazując, że do dnia wydania decyzji organ nie otrzymał z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego informacji, że strona zdała egzamin sprawdzający. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] uchyliło decyzję Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2012 r. i umorzyło postępowanie pierwszej instancji. W związku z tym Prezydent Miasta [...] wydał nową decyzję z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] o cofnięciu M. M. uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie prawa jazdy kat. B, C, B+E, C+E. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z dnia [...] lipca 2013 r. stwierdziło nieważność własnej decyzji z dnia [...] lutego 2013 r., a decyzją z dnia [...] października 2013 r. uchyliło decyzję z dnia [...] marca 2013 r. i umorzyło postępowanie w pierwszej instancji w całości. Następnie Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...], po rozpoznaniu odwołania M. M. od decyzji Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2012 r., decyzją z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] utrzymało w mocy powyższą decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu organ odwoławczy stwierdził, że w przypadku uzyskania przez kierowcę 25 (lub większej liczby) punktów za naruszenie przepisów o ruchu drogowym starosta, na wniosek wojewódzkiego komendanta Policji, zobowiązany jest skierować kierowcę na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji. Kierowca nie może już wtedy skorzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 130 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Odbycie - na własny koszt - szkolenia w celu zmniejszenia naliczonych (posiadanych) punktów ma sens tylko w sytuacji, gdy kierowca zbliża się dopiero do granicy 24 punktów i nie chce przekroczyć tego limitu. Bezskuteczny jest natomiast udział w szkoleniu już po przekroczeniu wskazanego limitu. Udział w szkoleniu nie może bowiem prowadzić do uniknięcia sankcji przewidzianej art. 114 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy P.r.d. Postępowanie w sprawie skierowania M. M. na sprawdzenie kwalifikacji zakończono ostateczną decyzją. Skarga M. M. od tej decyzji została oddalona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2013 r. sygn. akt VII SA/Wa 2499/12. M. M. nie poddał się egzaminowi sprawdzającemu kwalifikacje, dlatego cofnięcie mu uprawnień do kierowania pojazdami było obligatoryjne. Zgodnie z art. 140 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy P.r.d. decyzja o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym nie ma charakteru uznaniowego. Decyzję o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym starosta zobowiązany jest wydać w razie niepoddania się sprawdzeniu kwalifikacji w trybie określonym w art. 114 ust. 1 pkt 1 ustawy P.r.d.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne