20.04.2016

Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2016 r., sygn. II OSK 2020/14

Podmiot, zobowiązany do opracowania taryf za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków , poddania ich kontroli wstępnej wójta a następnie kontroli i zatwierdzenia przez radę gminy, posiada legitymację skargową do zaskarżenia uchwały odmawiającej zatwierdzenia tych taryf.

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) Sędzia del. NSA Zygmunt Zgierski Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Systemu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. z siedzibą w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SA/Wr 69/14 w sprawie ze skargi [...] Systemu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. z siedzibą w B. na uchwałę Rady Gminy w M. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu; 2. zasądza od Gminy M. na rzecz [...] Systemu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. z siedzibą w B. kwotę 400 (czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 kwietnia 2014 r. oddalił skargę [...] Systemu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w B. (dalej: "Spółka") na uchwałę Rady Gminy w M. z dnia [...] sierpnia 2013 r. w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:

W dniu 21 czerwca 2013 r. Spółka złożyła do wójta wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od dnia 1 września 2013 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. W treści wniosku wskazano m. in., że koszty amortyzacji oszacowano na podstawie stawek, zgodnie z przyjętym przez spółkę na rok obowiązywania nowych taryf planem amortyzacji. Jako załączniki do wniosku wymieniono sprawozdanie finansowe za rok 2012, wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń, informację o ilości i cenie zakupu wody i wprowadzania ścieków oraz informacje ekonomiczno-finansowe, tabele od A do H. Przewidziano podwyższenie cen i stawek opłat zaopatrzenia w wodę o 10% i za odprowadzanie ścieków o 28,2%. W zestawieniu kosztów ujęto pozycje "Amortyzacja" w określonych kwotach oraz "Amortyzacja pokryta dotacją" - rubryka niewypełniona za ten okres. W dniu 25 lipca 2013 r. Spółka wniosła autopoprawkę w zakresie ilości odprowadzanych ścieków, co wywołało obniżenie ceny i rozmiaru podwyżki do 17,1%.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne