11.10.2016

Wyrok NSA z dnia 11 października 2016 r., sygn. II OSK 3313/14

Sąd nie jest uprawniony do samodzielnego dokonywania konkretyzacji zarzutów skargi kasacyjnej, a upoważniony jest do oceny zaskarżonego orzeczenia wyłącznie w granicach przedstawionych we wniesionej skardze kasacyjnej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędzia WSA del. Czesława Nowak - Kolczyńska Protokolant: starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 11 października 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 września 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 1062/14 w sprawie ze skargi A.z siedzibą w G. na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od A. z siedzibą w G. na rzecz Ministra Środowiska kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 11 września 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. z siedzibą w G. (dalej jako "skarżący") na postanowienie Ministra Środowiska z [...] lutego 2014 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżonym postanowieniem z [...] lutego 2014 r. Minister Środowiska utrzymał w mocy postanowienie własne z [...] sierpnia 2013 r. o odmowie wszczęcia - na wniosek skarżącego - postępowania administracyjnego w przedmiocie "unieważnienia bezpodstawnych w świetle obowiązujących przepisów zasad sprzedaży" przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe drewna pozyskiwanego z drzewostanów lasów Skarbu Państwa.

W uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia Minister Środowiska wskazał, że do rozpoznania tego wniosku został zobowiązany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnym wyrokiem z 11 czerwca 2013 r. sygn. akt IV SAB/Wa 13/13. Organ wyjaśnił, że przedłożone żądanie nie stanowi sprawy administracyjnej. Sprzedaż drewna jest częścią gospodarki leśnej, realizowanej przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe. Sprzedaż drewna jako produktu przez Lasy Państwowe, będące reprezentantem Skarbu Państwa, jest czynnością z zakresu prawa cywilnego i nie należy do sfery czynności administracyjnych. Wewnętrzne procedury określające zasady sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe, do których stosować się muszą potencjalni nabywcy, nie mogą być uznane za decyzję administracyjną. Szczegółowe zasady działania Lasów Państwowych określa statut, który m.in. upoważnia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych do ustalenia szczegółowych zasad prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe oraz zasad sprzedaży przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe drewna, innych produktów i usług. Ponadto w zakresie sprzedaży drewna funkcję arbitralną sprawuje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie zgodności z normami unijnego prawa konkurencji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne