20.01.2016

Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2016 r., sygn. I OSK 2475/15

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia del. WSA Marian Wolanin Protokolant starszy asystent sędziego Dorota Kozub-Marciniak po rozpoznaniu w dniu 20 stycznia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2015 r. sygn. akt II SA/Wa 1071/14 w sprawie ze skargi L. S. na postanowienie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie wezwania do opróżnienia lokalu mieszkalnego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 27 marca 2015 r., II SA/Wa 1071/14 oddalił skargę L. S. na postanowienie Ministra Spraw Wewnętrznych z [...] kwietnia 2014 r., nr [...] w przedmiocie wezwania do opróżnienia lokalu mieszkalnego. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że celem postępowania egzekucyjnego jest doprowadzenie do realizacji norm prawa materialnego. Wspólność celu postępowania jurysdykcyjnego i egzekucyjnego - realizacja normy prawa materialnego, nie oznacza wspólnego przedmiotu, albowiem każde z tych postępowań ma odrębny przedmiot. Organ egzekucyjny nie weryfikuje podstawy prawnej obowiązku podlegającego egzekucji. Innymi słowy, nie ocenia prawidłowości decyzji administracyjnej nakładającej określony obowiązek, jego celem jest natomiast doprowadzenie do realizacji tego obowiązku. Zatem organ egzekucyjny nie jest uprawniony do badania zasadności i wymagalności obowiązku objętego tytułem wykonawczym zgodnie z art. 29 § 1 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r., poz. 1015 ze zm.), dalej: u.p.e.a. Nie jest również uprawniony do rozpatrywania ewentualnych zastrzeżeń podnoszonych przez osobę zobowiązaną, które nie są związane z samym postępowaniem egzekucyjnym, ale dotyczą zakończonego postępowania jurysdykcyjnego. Organ egzekucyjny bada jedynie dopuszczalność egzekucji administracyjnej, która obejmuje dwie podstawowe czynności: po pierwsze ustalenie, czy egzekucja oznaczonego obowiązku jest dopuszczalna i po drugie, czy tytuł wykonawczy jest prawidłowo wystawiony i czy doręczone zostało upomnienie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne