07.04.2016 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. II GSK 2357/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Inga Gołowska (spr.) Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 7 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 28 stycznia 2014 r. sygn. akt III SA/Lu 679/13 w sprawie ze skargi D. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

I.

Wyrokiem z 28 stycznia 2014r. sygn. akt: III SA/Lu 679/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uwzględnił skargę D. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] lipca 2013r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym i uchylił zaskarżoną decyzję, określił, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu i zasądził od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz D. S. zwrot kosztów postępowania.

Decyzją z [...] lipca 2013r. Główny Inspektor Transportu Drogowego, po rozpatrzeniu odwołania D. S., utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z [...] kwietnia 2013r. o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 8.000,00 zł za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji.

W dniu 12 stycznia 2013r. od godziny 11.26 do godziny 12.10 na postoju taksówek na terenie Portu Lotniczego L. w miejscowości Ś. poddano kontroli drogowej D. S. kierującego samochodem osobowym marki Opel o numerze rejestracyjnym [...]. Przebieg kontroli został udokumentowany protokołem kontroli, który kierujący podpisał bez zastrzeżeń. Kontrolowany pojazd oznakowany był jako taksówka. W czasie kontroli ustalono, że kierowca nie miał licencji wydanej przez Burmistrza Miasta Ś. na wykonywanie transportu drogowego taksówką na terenie gminy Ś. Kierowca miał natomiast licencję nr 1159/2004, wydaną przez Prezydenta Miasta L., uprawniającą do wykonywania takiego transportu na terenie gminy L. W protokole kontroli zamieszczono stwierdzenie, że kierowca oczekiwał na przypadkowego pasażera. Kontrolowany oświadczył, że korzystał z postoju taksówek, ponieważ dyrekcja terminalu Lotniska L. zezwala taksówkarzom na korzystanie z postoju taksówek przy lotnisku. Informacja taka zamieszczona jest na słupku oznaczającym postój taksówek. Do protokołu kontroli dołączono między innymi kserokopię fotografii z tabliczką informującą, że "Port Lotniczy L. S.A. wyraża zgodę na obsługę pasażerów przez taxi z L.". Przesłuchano skarżącego pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Z protokołu wynika, że na pytanie kontrolującego, dlaczego skarżący stał na postoju taksówek w Ś. przy terminalu lotniska, pomimo braku licencji na wykonywanie przewozów na tym terenie, skarżący oświadczył, że "lotnisko Port Lotniczy L. zezwala taksówkom na korzystanie z postoju przy terminalu i oświadczył, że czekał na przypadkowego pasażera. Skarżący złożył do akt sprawy pismo Prezesa Zarządu Portu Lotniczego L. S.A. z 30 stycznia 2013r. potwierdzające informację podaną na tabliczce przy postoju taksówek. W piśmie tym zawarte zostało sformułowanie, że Port Lotniczy L. wyraża zgodę na świadczenie usług taksówkarzom spoza obszaru gminy Ś. Pismem z 19 marca 2013r. Port Lotniczy L. S.A. potwierdził, że postój taksówek zlokalizowany przy strefie przylotów terminala pasażerskiego lotniska znajduje się w obrębie terytorialnym gminy Ś.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty