09.11.2016 Podatki

Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2016 r., sygn. I GSK 955/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 marca 2016 r. sygn. akt III SA/Po 1073/15 w sprawie ze skargi M. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 17 marca 2016 r., sygn. akt III SA/Po 1073/15 oddalił skargę M. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

Decyzją z dnia [...] marca 2015 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Poznaniu, na podstawie m.in. art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b) oraz ust. 4 i ust. 5, art. 101 ust. 4, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 1, art. 105 ust. 1 pkt 1, art. 106 ust.1 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.) zwanej dalej: u.p.a., określił skarżącemu prowadzącemu działalność pod firmą A w Poznaniu wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego, niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, marki Audi Q7, rok produkcji 2007 w kwocie 19.025,00 zł.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że sporny pojazd winien być zaklasyfikowany do pozycji Taryfy Celnej 8703, obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.

W toku prowadzonego postępowania ustalono, że powyższy samochód w dniu powstania obowiązku podatkowego miał stałe punkty mocowania 5 miejsc siedzących i pasów bezpieczeństwa (zamontowane 2 miejsca siedzące), 4 drzwi boczne i jedne tylne. Konstrukcja pojazdu umożliwiała przewóz 5 osób. Przystosowanie pojazdu do przewozu 2 osób miało jedynie charakter tymczasowy. Na terytorium Niemiec samochód był zarejestrowany jako ciężarowy. Zmiany dokonane w samochodzie nie miały jednak stałego charakteru. Z dokumentu - Opis zmian dokonanych w pojeździe - wynika, że nastąpił demontaż kratki oddzielającej przestrzeń ładunkową od pasażerskiej, montaż tylnych siedzeń i pasów bezpieczeństwa w miejscach fabrycznie do tego przeznaczonych. Główną funkcją użytkową samochodu jest zatem, przewóz osób. Nie ma cech pozwalających na klasyfikację tego pojazdu do pozycji 8704 obejmującej wyłącznie pojazdy przeznaczone do przewozu towarów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne