Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2016 r., sygn. II FSK 2310/16
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), Sędzia NSA del. Teresa Porczyńska, po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasów Państwowych Nadleśnictwa S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 25 maja 2016 r. sygn. akt I SA/Go 107/16 w sprawie ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasów Państwowych Nadleśnictwa S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 4 marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 25 maja 2016 r. sygn. akt I SA/Go 107/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę Nadleśnictwa S. (dalej jako "Nadleśnictwo") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 4 marca 2016 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r.
Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że w związku ze złożoną przez Nadleśnictwo korektą deklaracji podatkowej, Wójt Gminy B. (dalej jako "Wójt") w ramach prowadzonych czynności sprawdzających powziął wątpliwość co do prawidłowości zakwalifikowania dla celów opodatkowania gruntów ujętych w ewidencji jako Tereny różne (Tr) o powierzchni wynoszącej 775 419 m². Zdaniem Wójta, z uwagi na posadowienie na nich linii energetycznych, grunty te związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej i tak powinny być kwalifikowane. Nadleśnictwo odmówiło złożenia korekty deklaracji wraz z niezbędnymi wyjaśnieniami, twierdząc, że nie prowadzi działalności gospodarczej na terenach, na których posadowione są linie energetyczne, zaś powierzchnia gruntów zakwalifikowanych jako grunty pozostałe jest prawidłowa.
Po ponownym rozpoznaniu sprawy, decyzją z dnia 11 grudnia 2015 r. Wójt określił Nadleśnictwu wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2012 r. w wysokości 629 984 zł. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie przytoczył treść art. 21 § 1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), art. 2 ust. 1, art. 1a ust. 1 pkt 3 i ust. 3, art. 3 ust. 2, art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o opłatach i podatkach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.p.o.l.", a także § 1 pkt 1 lit. a) uchwały Rady Gminy B. z dnia 7 listopada 2011 r. w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości. Na tej podstawie stwierdził, że grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako "Tr" podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, zaś na jego wysokość wpływa ich związanie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wójt podkreślił, że sam fakt objęcia nieruchomości we władanie przez przedsiębiorcę decyduje o tym, że staje się on posiadaczem w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. Wyjaśnił też, że posiadaczem jest nie tylko przedsiębiorca mający prawo własności danej nieruchomości, ale także przedsiębiorca mający nieruchomość w trwałym zarządzie czy też korzystający z niej bezumownie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty