18.10.2016 Podatki

Wyrok NSA z dnia 18 października 2016 r., sygn. II FSK 2753/14

Przesłankę interesu publicznego interpretuje się zazwyczaj jako dyrektywę postępowania nakazującą mieć na uwadze respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy, sprawność działania aparatu państwowego, korektę błędnych decyzji. Ulgi podatkowe wymienione w art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej nie stanowią przywileju samego w sobie. Jest to forma pomocy udzielonej przez państwo podatnikowi po to, by poprzez stosowanie zasady (egzekwowanie podatku) nie doprowadzić do skutków niepożądanych z punktu widzenia, tak społecznego, jak i indywidualnego, odnoszącego się do osoby podatnika. Chodzi zatem o to, by wskutek dochodzenia zaległości podatkowych, państwo, czy gmina nie poniosły w efekcie kosztów większych, niż w wypadku zaniechania korzystania z tego uprawnienia.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Małgorzata Wolf -Kalamala, Sędzia NSA (del.) Anna Maria Świederska, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 18 października 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej D. sp. z o.o. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 7 maja 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 356/14 w sprawie ze skargi D. sp. z o.o. z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. z dnia 30 grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości oraz odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1.1. Wyrokiem z dnia 7 maja 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 356/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę D. Sp. z o.o. z siedzibą w L. na decyzję SKO w J. z dnia 30 grudnia 2013 r. w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości oraz odsetek od zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości.

2. W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że w wyniku ponownego rozpoznania sprawy Wójt Gminy M. wydał w dniu 27 sierpnia 2013 r. decyzję, w której orzekł o odmowie umorzenia zaległości. Organ I instancji stwierdził, że Spółka od 2006 r. boryka się z trudnościami w płatnościach podatku od nieruchomości. Organ podatkowy wielokrotnie przychylał się do prośby Spółki i udzielał jej pomocy publicznej w celu umożliwienia dalszego ekonomicznego funkcjonowania. W 2008 r. na jej wniosek został umorzony zaległy podatek od nieruchomości. Pozostałe zaległości z tytułu podatku od nieruchomości, należne za okres do miesiąca lipca 2007 r., wraz z odsetkami za zwłokę oraz opłatą prolongacyjną, rozłożono na 12 rat. Organ I instancji podkreślił, że Spółka wielokrotnie nie dotrzymywała terminów spłat tego zadłużenia. W związku z narastającymi zaległościami w spłacie podatku od nieruchomości organ podatkowy wystawił tytuły wykonawcze, które skierowano do realizacji do Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze. Zostały one jednak zwrócone, bez realizacji, wraz z adnotacją poborcy skarbowego, stwierdzającą, że od kilku lat, pod wskazanym adresem Spółka nie prowadzi już działalności gospodarczej. Organ I instancji wskazał następnie, że z przedłożonych do akt sprawy zaświadczeń wynika, że podatnik nie posiada zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w ZUS, a posiada zaległość wobec Urzędu Skarbowego z tytułu podatku VAT w kwocie 73.464,60 zł. Organ podatkowy stwierdził, że jak wynika z przepisu art. 67a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., zwana dalej: "Ordynacja podatkowa") stosowanie wszelkich ulg podatkowych jest uzależnione od spełnienia przesłanki "ważnego interesu podatnika", identyfikowanej z wystąpieniem niezależnych od niego okoliczności, skutkiem których jest obniżenie jego zdolności płatniczych. Natomiast przesłanka "interesu publicznego" występuje gdy zastosowanie ulg podatkowych służyć ma zaspokojeniu pewnych potrzeb (dóbr), służących zbiorowości lokalnej lub całemu społeczeństwu. W złożonym wniosku Skarżąca określiła, że jedynym celem pomocy publicznej, o którą się ubiega jest sprzedaż posiadanej nieruchomości. Organ I instancji uznał, że sprzedaż tej nieruchomości nie przyczyni się do wzrostu zatrudnienia w przedsiębiorstwie podatnika, jak również pobudzenia gospodarki na rynku lokalnym, co przeczy temu, aby w sprawie tej zaistniała przesłanka "interesu publicznego". Przyczyni się natomiast do rozliczenia się z zobowiązań wobec Gminy M., z tytułu zaległego podatku od nieruchomości, należnego za lata 2009-2012. Od powyższego rozstrzygnięcia wywiedzione zostało odwołanie, w którym zarzucono naruszenie art. 67a § 1 pkt 3, art. 180, art. 187 oraz art. 210 Ordynacji podatkowej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne