26.04.2016 Podatki

Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2016 r., sygn. I FSK 26/15

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia del. WSA Izabela Najda-Ossowska (spr.), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 9 października 2014 r. sygn. akt I SA/Po 152/14 w sprawie ze skargi T. Sp. z o. o. Sp. k. w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 5 listopada 2013 r. nr ILPP2/443-732/13-4/SJ w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz T. Sp. z o. o. Sp. k. w W. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu Pierwszej Instancji i przedstawiony przez ten Sąd przebieg postępowania administracyjnego.

1.1. Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił interpretację Ministra Finansów z 5 listopada 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług. Sąd przedstawił wniosek skarżącej, w którym wskazała ona, że jest podmiotem działającym w branży turystycznej - zajmuje się zarówno organizacją imprez turystycznych, jak też działa jako agent innych organizatorów imprez (touroperatorów). W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupu usług hotelowych, które albo stanowią składnik organizowanej imprezy turystycznej, albo są odprzedawane, jako samodzielna usługa. Zakupu usług hotelowych Spółka dokonuje za pośrednictwem tzw. globalnych dostawców usług turystycznych (whole seller), którzy wystawiają na jej rzecz faktury VAT marża. Wnioskodawczyni nie rezerwuje usług hotelowych bezpośrednio w hotelu, a sprzedając usługę hotelową wystawia fakturę VAT marża. Wskazano, że w odsprzedawanej usłudze hotelowej generalnie nie ma innych świadczeń, poza noclegiem i ewentualnie śniadaniem. Klient może dodatkowo zakupić do usługi głównej (nocleg), np. transfer z lotniska lub wycieczkę z przewodnikiem. Odbywa się to w tym samym systemie, co rezerwacja hoteli. Sama rezerwacja hotelu wymaga indywidualnego wyszukania oferty w 4 systemach rezerwacyjnych, z uwzględnieniem różnych kryteriów. Poza standardowymi, takimi jak: standard pokoju, pokój + śniadanie, czy pokój + transfer z lotniska, Spółka przygotowuje propozycje noclegu w danej dzielnicy miasta, wyszukuje hotele z konkretnymi usługami, tj. basen, czy centrum SPA, sale konferencyjne, czy też obiekty danej sieci hotelowej lub należące do danego programu lojalnościowego. Dodatkowo Spółka zapewnia także inne życzenia dla gości w danym hotelu, tj. np. wstawka VIP do pokoju, opiekunka dla dziecka itp. Spółka nabywając od tzw. globalnych dostawców usług hotelowych usługę hotelową, działa na rzecz nabywcy usług (tj. klienta Spółki) we własnym imieniu i na własny rachunek oraz nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne