22.01.2016 Podatki

Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 2674/13

Skoro zasiłek dla bezrobotnych nie stanowi innego świadczenia o charakterze podobnym do emerytury i nie został wymieniony w innych przepisach umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to zgodnie z art. 22 ust.1 u.p.o., powinien być opodatkowany tylko w tym Umawiającym się Państwie, które jest państwem rezydencji podatnika, czyli w tym przypadku w Polsce.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska- Nowacka (sprawozdawca), Grażyna Nasierowska, Sędzia del. WSA, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 22 stycznia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 28 maja 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 426/13 w sprawie ze skargi J. S. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r., nr ITPB2/415-850/12/ENB w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. S. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 maja 2013 r., I SA/Gd 426/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę J. S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. nr ITPB2/415-850/12/ENB w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez Sąd pierwszej instancji, stanie faktycznym:

We wniosku z dnia 11 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej J. S. (dalej: "skarżący") przedstawił następujący stan faktyczny: Wnioskodawca od 2006 r. pracuje w Norwegii i tam odprowadza podatki od wszelkich dochodów. W związku z rozpoczęciem pracy w Norwegii został włączony do tamtejszego systemu ubezpieczeń społecznych. W Polsce nie osiągał żadnych dochodów i w związku z tym nie rozliczał się z urzędem skarbowym w Polsce. W 2010 r. z powodu braku pracy wnioskodawca został skierowany do NAV, z którego przez okres 6 miesięcy otrzymywał zasiłek dla bezrobotnych. We wrześniu 2012 r. wnioskodawca otrzymał wezwanie z urzędu skarbowego. Uzyskał informację, że w oparciu o art. 22 umowy bilateralnej polsko-norweskiej o unikaniu podwójnego opodatkowania od zasiłku otrzymywanego z Norwegii powinien zapłacić podatek dochodowy w Polsce. W 2010 r. wnioskodawca posiadał centrum interesów osobistych (ośrodek interesów życiowych) na terytorium Polski, bowiem przebywał w kraju 228 dni. W związku z tym w 2010 r. posiadał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty