Postanowienie NSA z dnia 28 października 2015 r., sygn. I OW 119/15
Geodezja i kartografia
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Banasiewicz, Sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.), Sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz, po rozpoznaniu w dniu 28 października 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Olsztynie a Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania odwołania K. H. od decyzji Starosty Lidzbarskiego z dnia [...] marca 2015 r., znak [...] o ustaleniu wysokości należnej opłaty za udostępnienie materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego postanawia: wskazać Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
SKO w Olsztynie zwróciło się do NSA o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie w przedmiocie organu właściwego do rozpoznania odwołania od decyzji Starosty Lidzbarskiego z [...] marca 2015 r. o ustaleniu wysokości należnej opłaty oraz sposobu jej wyliczenia za udostępnione materiały powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W uzasadnieniu wskazało, że K. H. zwrócił się do starostwa z wnioskiem o wydanie decyzji w związku z zastrzeżeniami do dokumentu naliczenia opłaty oraz zakresu udostępnionych danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Starosta ww. decyzją wydaną na podstawie art. 40e i 40f ustawy z 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.) ustalił wysokość opłaty i sposób jej wyliczenia. Zgodnie z pouczeniem zawartym w tej decyzji K. H. złożył odwołanie do WINGiK. Inspektor przekazał to odwołanie SKO w Olsztynie, gdyż decyzja została wydana w trybie art. 40f Prawa geodezyjnego i dotyczy dochodów budżetu powiatu, wobec czego, zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 4 ustawy z 2009 r. o finansach publicznych organem odwoławczym jest SKO. Kolegium nie zgodziło się z taka interpretacją. Wskazało, że w obowiązującym stanie prawnym istnieją zatem dwie normy kompetencyjne, między którymi występuje sprzeczność. Zawarta bowiem w art. 7b ust. 2 pkt 2 Prawa geodezyjnego i kartograficznego norma w odniesieniu do opłat z tytułu udostępnienia materiałów zasobu nakazuje wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru geodezyjnego i kartograficznego pełnienie funkcji organu wyższego stopnia nad starostą, podczas gdy norma wynikająca z art. 61 ust. 3 pkt 4 ustawy o finansach publicznych w stosunku do omawianych opłat wzbrania mu pełnienia tej funkcji, wskazując jako organ odwoławczy samorządowe kolegium odwoławcze. Zdaniem SKO norma wynikająca z prawa geodezyjnego jest szczególna w stosunku do ustawy o finansach publicznych. Dlatego też sąd powinien wskazać inspektora jako organ właściwy w sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty