Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2015 r., sygn. II OSK 578/15
Warunkiem prawidłowego rozpoznania skargi na bezczynność jest przede wszystkim zidentyfikowanie jej przedmiotu. Ustalenie przedmiotu żądania strony determinuje odpowiedź na pytanie, czy żądaniu temu po stronie organu administracji odpowiadał prawnie ustalony obowiązek działania i ewentualnie jego sposób.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska -Górnikiewicz Sędzia del. WSA Katarzyna Golat (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 października 2014 r. sygn. akt II SAB/Gd 95/14 w sprawie ze skargi W. L. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta na prawach powiatu w [...] w przedmiocie zakazu użytkowania części obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku po rozpoznaniu w dniu 24 września 2014 r. sprawy o sygn. akt II SAB/Gd 95/14, ze skargi W. L. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta na prawach powiatu w [...] w sprawie zakazu użytkowania części obiektu budowlanego, oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan sprawy.
W piśmie z 26 listopada 2013 r. W. L. złożył do Powiatowego Inspektora Nadzoru Powiatowego w [...] wniosek o "interwencję oraz nakazanie właścicielom nieruchomości nr [...] przy ul. D. w G. zaprzestania użytkowania samowolnie przebudowanego i podwyższonego komina na tarasie ich budynku odprowadzającego spaliny z kominka usytuowanego wewnątrz ich budynku". W uzasadnieniu podał, że właściciele tej nieruchomości samowolnie dokonali nadbudowy części swojego budynku tarasem i w jej ramach dokonali przebudowy i podwyższenia komina odprowadzającego spaliny z kominka. Zdaniem wnioskodawcy wykonanie komina rażąco narusza przepisy materialnego prawa budowlanego i zasady sztuki budowlanej, w tym przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75 z 2002r., poz. 690, ze zm.) oraz standardy, wynikające z Polskiej Normy PN-89/B-10425.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty