Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2015 r., sygn. I OSK 717/14
Pomoc społeczna finansowana jest ze środków publicznych pochodzących od podatników, a obowiązek udzielania świadczeń z pomocy społecznej winien obejmować nie wszystkich obywateli, a jedynie tych, którzy takiej pomocy rzeczywiście potrzebują.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Wiesław Morys, Sędzia NSA Małgorzata Borowiec, Sędzia del. WSA Jerzy Bortkiewicz (spr.), Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania, po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 11 grudnia 2013 r. sygn. akt II SA/Rz 1072/13 w sprawie ze skargi B. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 grudnia 2013 r., sygn. akt II SA/Rz 1072/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę B. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego. Sąd I instancji w uzasadnieniu wyroku przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:
Wnioskiem z [...] czerwca 2013 r. B. M., zwana dalej: "skarżącą" lub "wnioskodawczynią", zwróciła się do Wójta Gminy G. o przyznanie zasiłku celowego na sfinansowanie kosztów związanych z pokryciem dachu budynku mieszkalnego położonego w K. - S.
Wójt Gminy G. decyzją z dnia [...] lipca 2013 r., udzielił wnioskodawczyni jednorazowej pomocy w postaci zasiłku celowego w wysokości 100 zł na częściowe dofinansowanie kosztów związanych z remontem dachu.
Organ ustalił, że skarżąca prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe, uzyskując dochód w kwocie 529 zł - stanowiący zasiłek stały. Uzasadniając wysokość przyznanej kwoty organ wskazał na konieczność uwzględnienia nie tylko potrzeb wnioskującego o pomoc, lecz także możliwości finansowych konkretnego ośrodka pomocy społecznej. Zwrócił uwagę na występujące w art. 39 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182), sformułowanie "drobny remont", jako jeden z celów, na realizację którego może zostać przyznany zasiłek. W odniesieniu do tego Wójt Gminy G. wskazał, że kompleksową wymianę poszycia dachowego trudno zaliczyć do wskazanej wyżej kategorii. Jednocześnie podkreślił, że w budynku, którego dotyczy sprawa mieszkają także były konkubent wnioskodawczyni wraz z ich córką, prowadzący odrębne gospodarstwo domowe. Organ zgodził się, że przeciekający dach niewątpliwie wymaga naprawy, jednak koszt remontu obciąża zarówno jego właściciela, jak też mieszkające w obiekcie osoby. Za bezzasadne uznał więc żądanie sfinansowania ze środków publicznych całego kosztu przedmiotowego remontu. Wójt zwrócił także uwagę na fakt systematycznego korzystania przez wnioskodawczynię z innych form pomocy społecznej tj. zasiłków celowych i pomocy w formie żywności z Banku Żywności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty