26.11.2015

Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2015 r., sygn. II OSK 1078/15

Rażące naruszenie prawa musi posiadać zatem pewne dodatkowe cechy w stosunku do tego stanu, który może być podstawą stwierdzenia bezczynności. W doktrynie i orzecznictwie generalnie przyjmuje się, że z rażącym naruszeniem prawa mamy do czynienia wówczas, gdy zachowanie organu w tym przypadku bezczynność następuje sprzecznie z niebudzącą wątpliwości normą prawną. Bezczynność będzie miała charakter rażący, jeżeli brak działania organu w sposób oczywisty pozbawiony jest jakiegokolwiek racjonalnego usprawiedliwienia. Długość trwania stanu bezczynności może być dodatkową przesłanką stwierdzenia rażącego charakteru naruszenia prawa przez organ.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie NSA Grzegorz Czerwiński del. WSA Wanda Zielińska-Baran (spr.) Protokolant asystent sędziego Anna Armińska po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 października 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 281/14 w sprawie ze skargi S. P. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza na rzecz S. P. od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 22 października 2015 r., sygn. akt II SAB/Kr 281/14, po rozpoznaniu skargi S. P. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] zobowiązał Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] do wydania aktu lub dokonania czynności w sprawie znak: [...] w terminie 30 dni ( pkt I); stwierdził, że bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa ( pkt II); wymierzył Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego w [...] grzywnę w wysokości 4000 złotych ( [pkt III ) i zasądził od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] na rzecz skarżącego S. P. kwotę 357 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania ( pkt IV). W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, iż we wniesionej pismem z dnia 4 grudnia 2013 r. skardze na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...], skarżący podniósł, iż organ po uchyleniu w dniu [...] listopada 2011 r. przez [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] decyzji PINB w [...] z dnia [...] czerwca 2011 r. do dnia wniesienia skargi nie podjął żadnych czynności w tej sprawie. Skarżący podał, że [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] za słuszne uznał jego zażalenie na bezczynność organu i wyznaczył nowy termin załatwienia sprawy do dnia 30 sierpnia 2013 r. Wobec braku nadal działań organu ponownie zwrócił pismem z dnia 28 października 2013 r. do [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] o spowodowanie podjęcia przez PINB w [...] czynności administracyjnych w przedmiotowej sprawie lub przejęcie tej sprawy w całości do jej zakończenia. MWINB w [...] pismem z dnia 31 października 2013 r. poinformował go, że przedmiotowe postępowanie wyczerpuje tok administracyjny środków zaskarżenia. Skarżący wskazał, iż przewlekłość postępowania wpływa na zaostrzenie konfliktu między sąsiadami, dotyczącego budowy przez K. D. budynku usługowo-mieszkalnego na działkach nr [...] w B. T. W odpowiedzi na skargę Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] wniósł o jej odrzucenie ewentualnie o oddalenie. Organ podał, że budynek objęty postępowaniem administracyjnym znak: [...] posiada decyzję z dnia [...] sierpnia 2010 r. udzielającą pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. Natomiast inwestycja została zrealizowana w oparciu o decyzję Starosty [...] z dnia [...] lipca 2008 r. udzielającą pozwolenia na budowę budynku usługowo mieszkalnego wraz z infrastrukturą techniczną. Dnia 25 sierpnia 2014 r. miały zostać przeprowadzone czynności kontrolne dotyczące tego budynku, mające na celu sprawdzenie wykonania obowiązku nałożonego decyzją PINB z dnia [...] sierpnia 2010 r. Na obecnym etapie postępowania nie jest możliwe wydanie decyzji kończącej sprawę, gdyż w dalszym ciągu uzupełniane są dowody w sprawie, a aktualne działania mają na celu zapewnienie prawidłowości postępowania. W ocenie organu skargę S. P. należy uznać za całkowicie bezzasadną, gdyż rozpatrzenie przedmiotowej sprawy wymaga uzupełnienia postępowania dowodowego, dlatego dopiero po jego przeprowadzeniu możliwe będzie wydanie decyzji administracyjnej kończącej postępowanie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne