10.07.2015

Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2015 r., sygn. II OSK 977/15

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Gliniecki (spr.) Sędzia del. WSA Dorota Dąbek Protokolant asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia "[...]" od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 listopada 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 1691/14 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia "[...]" na postanowienie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 listopada 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 1691/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia "[...] na postanowienie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] czerwca 2014 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia:

Minister Infrastruktury i Rozwoju zaskarżonym postanowieniem wydanym na podstawie art. 138 w związku z art. 144 k.p.a., po rozpatrzeniu zażalenia Stowarzyszenia "[...]" (dalej: Stowarzyszenie) na postanowienie Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia [...] listopada 2013 r. znak: [...] o odmowie dopuszczenia Stowarzyszenia do udziału w postępowaniu w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej pn.: "Trasa Średnicowa Północna - odcinek Trasa Mostowa w osi ulicy Wschodniej do ulicy Grudziądzkiej, Toruń" - utrzymał w mocy wskazane postanowienie. W uzasadnieniu postanowienia Minister Infrastruktury i Rozwoju stwierdził, że pozycja organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym jest zróżnicowana, zaś formy i przesłanki jej udziału w takim postępowaniu określa art. 31 k.p.a. Przepis ten ma, zdaniem organu, charakter uniwersalny, ponieważ dotyczy potencjalnie każdego postępowania i każdej organizacji społecznej. Przepisy szczególne mogą jednak określać inne przesłanki, zasady i tryb udziału określonych organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym. Przepisem takim jest art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.) - dalej Pr. bud. wyłączający stosowanie art. 31 k.p.a. w sprawach pozwoleń na budowę. Organ zauważył, że art. 11 i ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych - dalej specustawa przewiduje, że w sprawach dotyczących zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się odpowiednio przepisy Prawa budowlanego, z wyjątkiem art. 28 ust. 2. Stosownie zaś do art. 28 ust. 4 Pr. bud. przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę, wymagającego udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2013 r. poz. 1235, ze zm. ) - dalej: ustawa o udostępnianiu informacji. W tym przypadku stosuje się art. 44 tej ustawy, zgodnie z którym organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele statutowe, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony. Z powyższego w opinii organu wynika, że zasadą jest, wbrew argumentacji podnoszonej przez stronę skarżącą, wyłączenie udziału organizacji społecznych ze wszystkich postępowań odnoszących się do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wyłączenie takiej organizacji z postępowania o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej nie dotyczy jednak sytuacji, w której w ramach tego postępowania zaszła konieczność zapewnienia udziału społeczeństwa (gdy była przeprowadzana ponowna ocena oddziaływania na środowisko lub ocena oddziaływania tej inwestycji na obszary Natura 2000), zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji. Organ wskazał, że żadna z powyższych sytuacji nie miała w niniejszej sprawie miejsca, gdyż w ramach kontrolowanego postępowania nie była przeprowadzana ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Potwierdza to decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia [...] maja 2010 r. znak: [...] jak również decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] lutego 2012 r. znak: [...].

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne