Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. I OSK 1869/13
Jeżeli strona wytknęła złamanie powołanego przepisu, to należy ocenić taki zarzut także pod katem okoliczności innych, niż tylko te powołane w skardze kasacyjnej. Naczelny Sąd Administracyjny jest związany podstawą kasacyjną a nie jej uzasadnieniem.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska Protokolant starszy sekretarz sądowy Magdalena Błaszczyk po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2015r na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 31 maja 2013 r. sygn. akt II SA/Ke 236/13 w sprawie ze skargi M. D. na decyzję- rozkaz personalny [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do wzrostu uposażenia zasadniczego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 31 maja 2013 r., sygn. akt II SA/Ke 236/13 po rozpoznaniu skargi M. D. uchylił rozkaz personalny [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] oraz utrzymany nim w mocy rozkaz personalny Komendanta Powiatowego Policji w [...] z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do wzrostu uposażenia zasadniczego z tytułu wysługi lat za okres pracy w gospodarstwie rolnym.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
M. D. raportem z dnia 18 czerwca 2012 r. zwrócił się do Komendanta Powiatowego Policji w [...] o zaliczenie do wysługi lat pracy okresu pracy w charakterze domownika w indywidualnym gospodarstwie rolnym matki w okresie od dnia 27 lutego 2002 r. do dnia 1 czerwca 2005 r.
W wyniku rozpatrzenia powyższego wniosku Komendant Powiatowy Policji w [...] rozkazem personalnym z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...], wydanym na podstawie art. 101 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 ze zm.) oraz § 4 ust. 1 pkt 5 i § 5 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U Nr 152, poz. 1732 ze zm.- dalej jako "rozporządzenie z dnia 6 grudnia 2001 r.") w zw. z art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 1990 r. o wliczaniu okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy (Dz. U. Nr 54, poz. 310 - dalej jako "ustawa z dnia 20 lipca 1990 r."), odmówił przyznania M. D. prawa do wzrostu uposażenia zasadniczego z tytułu wysługi lat za okres pracy w gospodarstwie rolnym. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że brak jest racjonalnych przesłanek do liberalnego traktowania byłych domowników rolnika i uznania, że wszystkie czynności, nawet wykonywane okazjonalnie, w czasie przerw między innymi, licznymi zajęciami, stanowią za stałą pracę w gospodarstwie rolnym. Byłoby to nadmiernym uprzywilejowaniem takich osób w stosunku do innych pracowników. Na podstawie materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie nie można uznać, że M. D. w charakterze domownika świadczył stałą pracę w gospodarstwie rolnym matki i - to jak sam podał - w wymiarze 3-4 godzin dziennie. Pomoc rodzicom w gospodarstwie rolnym nie jest synonimem pracy. Tym samym brak jest podstaw do uwzględnienia wnioskowanego okresu jako podstawy do wzrostu uposażenia zasadniczego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
