Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.04.2015 Ubezpieczenia

    Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2015 r., sygn. I OSK 2916/14

    Przepis art. 174 pkt 1 ustawy P.p.s.a. przewiduje dwie postacie naruszenia prawa materialnego, a mianowicie błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Błędna wykładnia oznacza nieprawidłowe zrekonstruowanie treści normy prawnej wynikającej z konkretnego przepisu, czyli mylne rozumienie określonej normy prawnej, natomiast niewłaściwe zastosowanie to dokonanie wadliwej subsumcji przepisu do ustalonego stanu faktycznego, czyli niezasadne uznanie, że stan faktyczny sprawy odpowiada hipotezie określonej normy prawnej.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jolanta Rudnicka, Sędzia NSA Ewa Dzbeńska, Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.), Protokolant starszy asystent sędziego Marta Sikorska, po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2015r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej małoletnich P. W., M. W. i K. W. reprezentowanych przez przedstawiciela ustawowego P. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 marca 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 2256/13 w sprawie ze skargi małoletnich P. W., M. W. i K. W. reprezentowanych przez przedstawiciela ustawowego P. W. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia w drodze wyjątku oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 12 marca 2014 r., sygn. akt II SA/Wa 2256/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę małoletnich P. W., M. W. i K. W. na opisaną w sentencji decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Jak wynika z uzasadnienia tegoż wyroku zapadł on w następującym stanie faktycznym i prawnym: wnioskiem z 10 lipca 2013 r. P. W. (ojciec małoletnich) wystąpił do Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o przyznanie renty rodzinnej w drodze wyjątku dla swych dzieci po ich zmarłej matce A. W. Decyzją z [...] sierpnia 2013 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na podstawie art. 83 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.), odmówił przyznania wnioskowanego świadczenia. Organ odwołał się do przesłanek warunkujących przyznanie świadczenia w drodze wyjątku, a wynikających z powyższego przepisu i ocenił, że w sprawie nie została spełniona przesłanka szczególnych okoliczności uniemożliwiających przezwyciężenie przeszkód w wykonywaniu zatrudnienia. Ponadto zważył, że wykazany dochód przypadający na jednego członka rodziny nie wskazuje, aby małoletnie dzieci pozostawały bez niezbędnych środków utrzymania. P. W. pismem z 28 sierpnia 2013 r. złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, akcentując, że w latach 2004-2008 zmarła matka dzieci opiekowała się swoim ciężko chorym ojcem, na którego utrzymaniu pozostawała. Zwrócił uwagę, że nie mogła opłacać składek na ubezpieczenie, gdyż nie pracując nie osiągała dochodu i nie miała środków na opłacanie składek. Decyzją z [...] października 2013 r. organ utrzymał w mocy powyższe rozstrzygnięcie. W jej uzasadnieniu przywołał treść art. 83 ww. ustawy i zwrócił uwagę, że renta rodzinna jest pochodną świadczenia osoby zmarłej. W związku z tym w pierwszej kolejności rozpatrzeniu podlega spełnienie powyższych przesłanek przez osobę zmarłą, a następnie przesłanek warunkujących przyznanie świadczenia w drodze wyjątku przez wnioskodawcę. Po dokonaniu analizy zebranego w sprawie materiału dowodowego nie stwierdził wystąpienia szczególnych okoliczności, na skutek których matka dzieci nie nabyła uprawnień do świadczenia w trybie zwykłym. Na przestrzeni 38 lat życia, tj. na datę powstania całkowitej niezdolności do pracy posiadała udokumentowany okres składkowy wynoszący jedynie 7 lat, 8 miesięcy i 28 dni oraz okres nieskładkowy wynoszący 4 lata, 10 miesięcy i 21 dni. Łącznie po ograniczeniu okresów nieskładkowych do wysokości jednej trzeciej okresów składkowych staż pracy, który może być uwzględniony wynosi tylko 10 lat, 3 miesiące i 28 dni. Natomiast w ocenianym do uprawnień 10-leciu przed dniem powstania całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji - zamiast 5 lat okresów składkowych i nieskładkowych - wymaganych do przyznania świadczenia w trybie zwykłym został udowodniony jedynie 1 rok, 4 miesiące i 3 dni tych okresów. Okresy nieskładkowe zostały ograniczone do jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych. W okresie od 1 października 2004 r. do 28 lipca 2008 r. matka dzieci nie podejmowała zatrudnienia ani innej działalności objętej ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym, co spowodowało brak uprawnień do świadczenia w trybie zwykłym. Organ wskazał, że ze złożonego "Oświadczenia o stanie rodzinnym, majątkowym i o sytuacji majątkowej" wynika, że w okresie tym opiekowała się chorym ojcem. Jednak fakt rezygnacji z zatrudnienia na rzecz opieki nad ojcem nie może być uznany za szczególną okoliczność, na skutek której matka dzieci nie spełniła warunków do świadczenia w trybie zwykłym. Nadto organ wskazał, że renta rodzinna w drodze wyjątku nie może być przyznana, ponieważ nie jest spełniony warunek braku niezbędnych środków utrzymania. Posiadane środki utrzymania to pobierane przez ojca dzieci wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia, ostatnio w kwocie [...] zł (brutto). Wykazany dochód przypadający na jednego członka 4-osobowej rodziny w wysokości [...] zł miesięcznie przekracza kwotę najniższego świadczenia emerytalnego (831,15 zł), co nie pozwala na uznanie, iż dzieci nie posiadają niezbędnych środków utrzymania.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak przygotować się do zmian 2026 w prawie pracy i ZUS
    • Czy można dokonać potrącenia z zasiłku macierzyńskiego w wysokości świadczenia rodzicielskiego
    • Nowe zasady ustalania prawa do zasiłku macierzyńskiego i pogrzebowego po utracie ciąży
    • Zmiany w warunkach zatrudnienia nauczycieli od 1 września 2025 r.
    • Od 6 sierpnia 2025 r. kobiety uzyskały prawo do zasiłku macierzyńskiego i pogrzebowego po poronieniu
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.