29.10.2015 Podatki

Wyrok NSA z dnia 29 października 2015 r., sygn. I GSK 316/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Lidia Ciechomska-Florek (spr.) Protokolant Milena Dąbkowska po rozpoznaniu w dniu 29 października 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 6 listopada 2013 r.; sygn. akt V SA/Wa 998/13 w sprawie ze skargi V. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] listopada 2010 r.; nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty i zwrotu w podatku akcyzowym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 6 listopada 2013 r., sygn. akt V SA/Wa 998/13, oddalił skargę V. H. P. S. S.A., obecnie P. T. S.A., na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty i zwrotu podatku akcyzowego za [...]

W uzasadnieniu wyroku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie m.in. wytwarzania i sprzedaży energii elektrycznej. Jako producent energii, stosując się do art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ze zm., dalej: "u.p.a.") Spółka uiszczała podatek akcyzowy od każdej transakcji sprzedaży wytworzonej przez siebie energii (poza energią wytworzoną ze źródeł odnawialnych).

W związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z dnia 12 lutego 2009r. w sprawie C-475/07 (Komisja Europejska przeciwko Polsce) Spółka w dniu [...] r. złożyła wniosek o zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym za okres od [...] r. do [...] r. W rozpatrywanej sprawie Spółka zażądała nadpłaty w podatku akcyzowym za [...]. Do wniosku załączyła korektę deklaracji za ww. miesiąc.

W powołanym wyżej wyroku Trybunał stwierdził, że Rzeczypospolita Polska uchybiła zobowiązaniom państwa członkowskiego nie dostosowując od dnia 1 stycznia 2006 r. systemu opodatkowania energii elektrycznej do wymogów art. 21 ust. 5 dyrektywy Rady nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r., w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej z 31 października 2003 r. (L.283,s.51 ze zm. Polskie wydanie specjalne z 2004 r., rozdział 09,t.1,s. 405) w zakresie określenia momentu, w którym podatek od energii elektrycznej staje się wymagalny. Z art. 21 ust. 5 tej dyrektywy wynika, że podatki od energii elektrycznej stają się wymagalne w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora. W związku z tym Spółka uznała, że w okresie od [...] r. do [...] r. polskie przepisy nakazujące producentom energii zapłatę akcyzy już na etapie jej sprzedaży, były sprzeczne z prawem Unii. Zatem podatek uiszczony przez Spółkę z tytułu sprzedaży energii podmiotom nie będącym jej ostatecznymi konsumentami, jako uiszczony nienależnie, stanowi nadpłatę podlegająca zwrotowi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty