Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2015 r., sygn. I GSK 450/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Paulina Marchewka po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 15 listopada 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 1237/13 w sprawie ze skargi P. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. B. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. 1984 (tysiąc dziewięćset osiemdziesiąt cztery) złote tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. wyrokiem z dnia 15 listopada 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 1237/13 oddalił skargę P. B. (skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
Naczelnik Urzędu Celnego we W. w wyniku przeprowadzonego postępowania ustalił:
Skarżący w dniu [...] r. nabył na terytorium N. za cenę [...] euro, samochód marki [...], nr [...], rok produkcji [...] r.
Z informacji uzyskanej od oficjalnego dealera [...] wynikało, że przedmiotowy samochód wyprodukowany został jako osobowy.
W dokumencie sprzedaży (rachunek nr [...] ) nie zaznaczono rodzaju pojazdu.
W N.kim dowodzie rejestracyjnym pojazd został określony jako "specjalny - pomoc drogowa" z 5. miejscami siedzącymi, takiej klasyfikacji dokonał również diagnosta. Na podstawie protokołu przesłuchania (protokół z dnia [...] r.), akta administracyjne, k.-[...]) ustalono, że pojazd posiadał na dachu ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy barwy żółtej, dodatkowy zestaw świateł do mocowania na pojeździe holowanym, oznakowanie w formie żółtego pasa z napisem "pomoc drogowa", składany sztywny hol i giętki hol, skrzynkę narzędziową, pachołki oraz trójkąty ostrzegawcze.
Z kolei z protokołów przesłuchania skarżącego oraz świadka G.P. (kolejnego właściciela tego samochodu) wynikało, że skarżący nie dokonywał żadnych zmian w pojeździe i w takim stanie odsprzedał go G.P., który stwierdził, że dokonał demontażu oznakowania, dodatkowego oświetlenia, tapicerki znajdującej się wewnątrz pojazdu, następnie zamontował w tylnej części pojazdu trzyosobową kanapę i pasy bezpieczeństwa. Do protokołu podał, że montując wymienione elementy nawiercał otwory, ponieważ nie było ich w samochodzie, a te które się znajdowały nie pasowały do kanapy i pasów bezpieczeństwa. W otwory te zamontowane były dodatkowe urządzenia będące w wyposażeniu pomocy drogowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty