Wyrok NSA z dnia 15 września 2015 r., sygn. I GSK 106/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 15 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. L. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 4 września 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 631/13 w sprawie ze skargi P. L. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 4 września 2013 r., sygn. akt V SA/Wa 631/13, oddalił skargę P. L. Sp. z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] grudnia 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
Decyzją z dnia [...] lutego 2012 r. Naczelnik Urzędu Celnego I w W. określił P. L. Sp. z o.o. w W. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego - w dniu [...] grudnia 2007 r. - samochodu osobowego marki Toyota Hilux D-4D, poj. silnika 2.982 cm3, rok produkcji 2007, w wysokości 13.695 zł.
Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej w W. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji, stwierdzając, że nabyty wewnątrzwspólnotowo pojazd jest samochodem osobowym, klasyfikowanym do pozycji CN 8703, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.; dalej: u.p.a.).
W ocenie organu odwoławczego, dla poprawności klasyfikacji taryfowej pojazdu nabytego wewnątrzwpsólnotowo przez podatnika, a następnie oceny, czy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, istotne jest jego obiektywne przeznaczenie ustalone na podstawie ogólnego wyglądu oraz ogółu cech, w tym cech projektowych. W toku postępowania organ ustalił, że przedmiotowy samochód został wyprodukowany jako pojazd typu pickup z zamkniętą czterodrzwiową, pięciomiejscową kabiną oraz otwartą platformą towarową. W rozumieniu przepisów o ruchu drogowym został skategoryzowany jako samochód ciężarowy skrzyniowy. Z pisma producenta i oceny technicznej wynika, że rozstaw osi i długość przestrzeni ładunkowej wynosiły odpowiednio: 3.085 mm i 1.547 mm, zaś dopuszczalna masa całkowita, masa własna i dopuszczalna ładowność (ocena techniczna) wynosiły odpowiednio: 2.740 kg, 1.920 kg, 820 kg. Z kolei z zaświadczenia o badaniu technicznego przedmiotowego pojazdu, przeprowadzonym [...] kwietnia 2008 r. wynika, że posiada on pięć miejsc siedzących oraz jest samochodem ciężarowym o nadwoziu skrzyniowym. W dniu [...] kwietnia 2008 r. podatnik dokonał pierwszej rejestracji ww. samochodu na terytorium kraju. Natomiast w dniu [...] września 2011 r. oraz w dniu [...] sierpnia 2012 r. zostały przeprowadzone oględziny samochodu marki Toyota Hilux D-4D. Na tej podstawie ustalono, że pojazd posiadał wyposażenie kabiny pasażerskiej zasadniczo tożsame z tym nadanym na etapie produkcji. Dodatkowo posiadał regulowane i podgrzewane siedzenia w pierwszym rzędzie, jednopunktowe oświetlenie kabiny, urządzenie audio z CD oraz wielofunkcyjny wyświetlacz (również nawigacji), cztery głośniki umieszczone w każdych drzwiach, klimatyzację manualną jednostrefową, chromowane lusterka zewnętrzne, alarm, immobilizer, zamek centralny sterowany pilotem, skrzynię automatyczną z blokadą mechanizmu różnicowego, tempomat, termometr. Kabina została wy kończona "solidną" i estetyczną tapicerką na podłodze i suficie (drzwi i deska rozdzielcza z dodatkowymi ozdobnymi wykończeniami). Na podłodze oprócz tapicerki stwierdzono dywaniki, tapicerka wszystkich foteli skórzana (lub z materiału imitującego skórę). Oględziny wykazały ponadto, że rozstaw osi i długość przestrzeni towarowej wynosiły: 3.100 mm i 1.450 mm. Przestrzeń towarową stanowił oddzielny, posadowiony na ramie element z tylną opuszczaną klapą nakrytą przeszklonym panelem (z tworzywa sztucznego) z relingami dachowymi. W przestrzeni towarowej brak było (na podłodze) uchwytów do mocowania przewożonego ładunku. Ponadto, przesłuchany świadek wskazał, że od chwili zawarcia umowy leasingu (z dnia [...] marca 2008 r.) nie dokonywał w pojeździe żadnych zmian poza montażem nadbudowy i osłony przestrzeni ładunkowej, montażem orurowania i radia CB.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty