Wyrok NSA z dnia 9 września 2015 r., sygn. I GSK 63/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Korycińska Zofia Przegalińska Protokolant Milena Dąbkowska po rozpoznaniu w dniu 9 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 17 września 2013 r.; sygn. akt III SA/Po 637/13 w sprawie ze skargi A. G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] lutego 2013 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P., wyrokiem z 17 września 2013 r., sygn. akt III SA/Po 637/13 oddalił skargę A. G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z [...] lutego 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.
Decyzją z [...] lutego 2013 r., nr [...] Dyrektor Izby Celnej w P., po rozpatrzeniu odwołania A. G. od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z [...] grudnia 2012 r., określającej stronie wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Nissan Navara, rok prod. 2008, w wysokości 3 142 zł, utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji.
W uzasadnieniu wskazano, że strona w 2008 r. dokonała podlegającej opodatkowaniu czynności, poprzez przemieszczenie z terytorium Państwa Członkowskiego - Hiszpanii - na terytorium kraju samochodu osobowego marki Nissan Navara, od którego nie złożono deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz nie uiszczono należnego podatku akcyzowego. Organ II instancji podtrzymał stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w K., że cechy samochodu osobowego marki Nissan Navara jednoznacznie potwierdzają, iż przeznaczony jest on zasadniczo do przewozu osób. Świadczy o tym przede wszystkim to, że pojazd posiada 5 stałych siedzeń - dwa miejsca w pierwszym rzędzie i trzyosobowa kanapa w drugim, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, tylne okna wzdłuż dwubocznych paneli, brak przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednim siedzeniem pasażera a drugim rzędem siedzeń w kabinie pasażerskiej, wyposażenie kabiny pasażerskiej w klimatyzację, szyby elektryczne, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, jednolita tapicerka foteli przednich, uchwyty górne pasażerów oraz wykładzina podłogowa. Takie wyposażenie zostało stwierdzone w trakcie oględzin, przeprowadzonych 30 października 2012 r. przez NUC w K. Wyposażenie całego wnętrza przestrzeni przewidzianej dla podróżnych kojarzone jest więc z wyposażeniem pojazdów osobowych. Część towarową pojazdu tworzy skrzynia do transportu towarów, otwierana z tyłu pojazdu. Przywołując brzmienie not wyjaśniających do pozycji 8704 organ odwoławczy zauważył, że klasyfikacja pojazdów mechanicznych do tej pozycji zależy od pewnych cech, które wskazują na to, że pojazdy są przeznaczone głównie do transportu towarów, a nie do transportu osób (pozycja 8703). Cechy te są szczególnie pomocne przy określaniu klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto nie przekracza 5 ton i które posiadają pojedynczy, zamknięty, wewnętrzny obszar, stanowiący przestrzeń dla kierowcy i dla pasażerów oraz pozostałą przestrzeń, która może być wykorzystana zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Do tej kategorii pojazdów mechanicznych należą tzw. pojazdy "wielozadaniowe" (np. pojazdy w typie van, pojazdy typu pickup). Organ stwierdził, że pojazdy typu pickup należy klasyfikować do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu, lub jeżeli pojazd posiada więcej niż dwie osie. Według pomiaru dokonanego przez funkcjonariuszy, rozstaw osi pojazdu wynosił 3210 mm, natomiast wewnętrzna długość przestrzeni ładunkowej 1510 mm. Dodatkowo ustalono parametry techniczne pojazdu na podstawie korespondencji z Centrum Obsługi Klienta Nissan w Polsce, z której wynika, że pojazd posiada rozstaw osi 3200 mm a długość skrzyni ładunkowej 1511 mm. Tak więc niezależnie, jaka długość skrzyni ładunkowej zostanie wzięta pod uwagę, to nie ma to wpływu na ustaloną proporcję, gdyż długość powierzchni ładunkowej w obu przypadkach jest mniejsza niż 50% długości rozstawu osi pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty