Wyrok NSA z dnia 9 września 2015 r., sygn. I GSK 32/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Korycińska Zofia Przegalińska Protokolant Milena Dąbkowska po rozpoznaniu w dniu 9 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 18 września 2013 r.; sygn. akt III SA/Łd 655/13 w sprawie ze skargi W. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] kwietnia 2013 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od W. R. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Ł. kwotę 1800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. wyrokiem z 18 września 2013 r., sygn. akt III SA/Łd 655/13 oddalił skargę W. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z [...] kwietnia 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
Decyzją z [...] kwietnia 2013 r., nr [...] Dyrektor Izby Celnej w Ł. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie Naczelnika Urzędu Celnego II w Ł. z [...] stycznia 2013 r., określające W. R. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Mercedes Benz ML300 w wysokości 18 955 zł.
Z uzasadnienia decyzji wynika, że W. R. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą A. dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki Mercedes-Benz ML320, za kwotę 24 000 €. Z niemieckiego dowodu rejestracyjnego oraz przeprowadzonego [...] września 2009 r. badania technicznego wynikało, że jest to samochód ciężarowy.
W ocenie organu odwoławczego zebrany w sprawie materiał dowodowy pozwolił organom na jednoznaczne ustalenie, że nabyty samochód jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób i dlatego nie może być on klasyfikowany do pozycji CN 8704 i przez to zwolniony z podatku akcyzowego. Cechami decydującymi o osobowym charakterze pojazdu są: 5 miejsc siedzących z zamontowanymi pasami bezpieczeństwa dla wszystkich osób, uchylne drzwi tylne, przeszkolone wyposażenie części pasażerskiej wnętrza pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów: uchwyty górne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń, za którym zamontowana była krata, poduszki powietrzne, nagłośnienie, klimatyzacja, oświetlenie dla drugiego rzędu siedzeń, brak stałego panela lub przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i przednich siedzeń pasażerów a przestrzenią tylną, która może być używana do przewozu zarówno osób, jak i towarów. Organ odwoławczy wskazał, że wprawdzie pojazd figuruje w dokumentacji, m.in. zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym, w niemieckim i polskim dowodzie rejestracyjnym jako ciężarowy, jednak - jak podkreślił, niemiecki dowód rejestracyjny został wydany na podstawie przepisów niemieckich, które pozostają poza kompetencją Dyrektora Izby Celnej. Stwierdzony w trakcie oględzin i przesłuchania stan faktyczny znalazł także potwierdzenie w piśmie od producenta (z 16 kwietnia 2012 r.), z którego wynika, że samochód ten został wyprodukowany jako osobowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty