Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2015 r., sygn. I GSK 844/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia NSA Gabriela Jyż Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 24 marca 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. L. S.A. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 26 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 99/13 w sprawie ze skargi G. L. S.A. w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w opłacie paliwowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od G. L. S.A. w G. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w G. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 26 lutego 2013 r. o sygn. akt I SA/Gd 99/13 oddalił skargę G. L. S.A. w G. (dalej: Spółka) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. (dalej: Dyrektor) z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w opłacie paliwowej.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.
Wnioskiem z dnia [...] października 2009 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego w G. o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w opłacie paliwowej z tytułu importu oleju napędowego. Spółka wskazała, że importowany olej napędowy nie został wykorzystany do napędu pojazdów poruszających się po drogach publicznych, ale jako komponent do produkcji oleju opałowego.
Decyzją z dnia [...] marca 2010 r. Dyrektor, działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), dalej: o.p. w związku z art. 37q ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192 ze zm.), dalej: u.a.p. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w G. z dnia [...] listopada 2009 r., odmawiającą Spółce stwierdzenia nadpłaty w opłacie paliwowej od oleju napędowego importowanego na podstawie dokumentu SAD z dnia [...] listopada 2004 r. Dyrektor stwierdził, że na podstawie wskazanego dokumentu SAD Spółka importowała z Rosji ciążki olej napędowy o kodzie TARIC 2710 19 45 00, który, jako wyrób akcyzowy zharmonizowany, podlegał obowiązkowi podatkowemu w akcyzie. Jak wyjaśnił Dyrektor, obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstał w wyniku wprowadzenia oleju napędowego (PKWiU 23.20.15) na polski rynek w drodze importu, a na Spółce jako importerze ciążył obowiązek zapłaty opłaty paliwowej (art. 37j ust. 1 pkt 2 u.a.p.). Dyrektor uznał, że opłata paliwowa była należna i pobrano ją zasadnie, natomiast późniejsze wykorzystanie oleju napędowego do celów grzewczych nastąpiło już w obrocie krajowym, na kolejnym szczeblu obrotu tym paliwem, więc nie miało znaczenia dla opłaty paliwowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty