11.12.2015 Podatki

Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2015 r., sygn. II FSK 2464/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala (sprawozdawca), Protokolant Aleksandra Brach, po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 17 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 161/13 w sprawie ze skargi K. E. S.A. z siedzibą w L. (obecnie: K. M. S.A. z siedzibą w L.) na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 15 października 2012 r. nr ILPB3/423-266/12-2/JG w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od K. M. S.A. z siedzibą w L. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 17 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 161/13, w sprawie ze skargi K. [...] S.A. w L. (zwanej dalej: "Spółką" lub "Skarżącą"), Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów (organu upoważnionego: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu) z dnia 15 października 2012 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.

W uzasadnieniu orzeczenia wyjaśniono, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Skarżąca wskazała, że - realizując określoną strategię - w dniu 14 lipca 2010 r. zakupiła 85% akcji C., który posiada sieć kilkunastu oddziałów, które Spółka miała zamiar wykorzystać do utworzenia sieci zbiórki elektroodpadów. Przeprowadzone po zakupie analizy wykazały, że w chwili obecnej utworzenie sieci zbiórki odpadów w oparciu o oddziały C. jest ekonomicznie nieuzasadnione, jednak biorąc pod uwagę, że rynek elektroodpadów wykazuje potencjał wzrostu i przepisy w zakresie zagospodarowywania zużytych tego rodzaju odpadów ulegają obostrzeniu realizacja tego zadania została uwzględniona w "Planie C. na lata 2012-2018". Ponadto Spółka zaznaczyła, że istnieją jeszcze inne obszary potencjalnej współpracy między Spółką a C. i K. S.A. i pozostałymi podmiotami z Grupy Kapitałowej K. S.A., których wykorzystanie w przyszłości przyniesie korzyści ekonomiczne dla wszystkich spółek. Powyższe wymagało przeprowadzenia szeregu analiz, w celu ich zrealizowania Spółka zawarła dwie umowy: 1) na przeprowadzenie audytu spółki C. (po jej zakupie), czego efektem był raport analizujący m. in. przegląd strategii tej firmy pod kątem jej zgodności ze strategią całej Grupy Kapitałowej oraz analizę poszczególnych synergii mogących wystąpić w różnych obszarach działalności oraz 2) na świadczenie usług doradztwa w zakresie integracji C. z całą Grupą Kapitałową polegających na wymienionych w umowie tematach. Reasumując Spółka stwierdziła, że po zakupie C. podjęto szereg działań zmierzających do integracji C. z Grupą Kapitałową, rozszerzenia zakresu współpracy z innymi podmiotami z Grupy, co docelowo winno generować korzyści dla Spółki wynikające z integracji i wzrostu wartości C.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne