11.12.2015 Podatki

Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2015 r., sygn. II FSK 1908/13

Podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania pierwotne, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 stycznia 2013 r. sygn. akt I SA/Kr 1921/12 w sprawie ze skargi M. P. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 14 sierpnia 2012 r. nr IBPB II/1/415-510/12/MK w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M. P. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 stycznia 2013 r. sygn. akt I SA/Kr 1921/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę M.P. (dalej jako "Skarżący") na interpretację indywidualną Ministra Finansów (organ upoważniony - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach) z dnia 14 sierpnia 2012 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że w dniu 15 maja 2012 r. Skarżący złożył wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego w związku z realizacją zadań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Skarżący wskazał we wniosku, że jest pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego od dnia 11 maja 2009 r. do chwili złożenia wniosku. Do jego obowiązków służbowych należy wykonywanie zadań związanych z realizacją Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (dalej - "RPO"). Wynagrodzenie Skarżącego jest w 100% finansowane w ramach osi priorytetowej 9 RPO "Pomoc Techniczna", działania 9.1 RPO "Wsparcie zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym". W zakresie tego działania bezzwrotna pomoc Unii Europejskiej wynosiła do końca 2011 r. 85% kwoty wynagrodzenia, zaś od początku 2012 r. wynosi 100%. W takich też częściach wynagrodzenie za pracę wypłacane Skarżącemu pochodzi z bezzwrotnej pomocy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej - "EFRR"). W pozostałej części wypłacanego wynagrodzenia fundusze pochodziły ze środków krajowych. Środki pomocowe pochodzą z Budżetu Wspólnot Europejskich i trafiają do Urzędu Marszałkowskiego za pośrednictwem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego jako refundacja. Wykonując swoje obowiązki służbowe Skarżący bezpośrednio realizuje cele programu, w tym cel główny RPO "tworzenie warunków dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia". W okresie zatrudnienia Urząd Marszałkowski jako płatnik obliczał, pobierał i wpłacał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych również od części wynagrodzenia Skarżącego, sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy pochodzącej z EFRR. W związku z powyższym Skarżący zadał następujące pytanie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne