Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2015 r., sygn. II FSK 1455/13
Jeśli zgodnie z prawem cypryjskim, menadżer, także o statusie CIF, może być powołany na tę funkcję tylko po zaakceptowaniu przez CBC, będący właściwym organem nadzoru nad rynkiem finansowym Cypru, oraz że każdorazowa zmiana podmiotu na stanowisku menadżera wymaga akceptacji CBC, to należy przyjąć, że menadżer, o jakim mowa, działa jako podmiot zarządzający funduszem PICIS na podstawie zezwolenia CBC w rozumieniu analizowanego przepisu
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia NSA (del.) Danuta Małysz (sprawozdawca), Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. F. z siedzibą na Cyprze od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 1639/12 w sprawie ze skargi B. F. z siedzibą na Cyprze na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2012 r. nr IPPB5/423-1105/11-4/AJ w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1. uchyla w całości zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego z upoważnienia Ministra Finansów na rzecz B. F. z siedzibą na Cyprze kwotę 837 (słownie: osiemset trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 stycznia 2013 r. w sprawie III SA/Wa 1639/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę B. F. z siedzibą na C. na interpretację indywidualną Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 13 lutego 2012 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan sprawy:
We wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych B. F. z siedzibą na C. (strona, strona skarżąca) przedstawił stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, wskazując, że jest prywatnym funduszem inwestycyjnym (P. - PICIS) z siedzibą na C. i jego utworzenie nastąpiło z zachowaniem wymogów prawa cypryjskiego, tj. ustawy o jednostkach międzynarodowego zbiorowego inwestowania (The International Collective Investment Schemes Law No. 47 (1) z 1999 r.), dalej zwanej "ustawą o ICIS", przy uzyskaniu zgody cypryjskiego organu nadzoru Centralnego Banku Cypru (Central Bank of Cyprus - CBC). Wyjaśnił także, że dnia 19 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną na podstawie wniosku złożonego przez B. L., przy czym interpretacja ta dotyczyła stanu przyszłego, który zakładał utworzenie funduszu inwestycyjnego typu PICIS, będącego podmiotem zależnym od B. L., który miał prowadzić działalność deweloperską poprzez spółki komandytowo-akcyjne (SKA) z siedzibą w Polsce. W interpretacji, o której mowa, organ potwierdził, iż fundusz (typu PICIS) będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art.6 ust.1 pkt 10a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz.654 ze zm.), zwanej dalej "u.p.d.o.p.", a także że dywidendy wypłacane takiemu funduszowi przez SKA będą korzystały ze zwolnienia z wymienionego podatku. Obecnie strona prowadzi działalność w Polsce w sposób wskazany w powyższej interpretacji. Jest podmiotem zależnym od B. L. (B. L. posiada 96,7 % udziałów B. F.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty