Wyrok NSA z dnia 10 marca 2015 r., sygn. II FSK 402/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala (sprawozdawca), Protokolant Marta Wyszkowska, po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej S. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 października 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 199/12 w sprawie ze skargi S. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 15 listopada 2011 r. nr KOC/5984/Fi/11 w przedmiocie umorzenia jako bezprzedmiotowego postępowania w sprawie zwrotu opłaty skarbowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 października 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 199/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę S. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia 15 listopada 2011 r. w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zwrotu opłaty skarbowej.
W uzasadnieniu orzeczenia wyjaśniono, że podaniem z dnia 7 sierpnia 2009 r. S. A., reprezentowana przez męża J. J., wystąpiła o zwolnienie z obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej za udzielenie zezwolenia na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Decyzją z dnia 17 sierpnia 2011 r. Prezydent Miasta [...] W. umorzył jako bezprzedmiotowe postępowanie w sprawie wniosku skarżącej w oparciu o art. 208 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Organ wyjaśnił, że strona nie podlegała zwolnieniu od opłaty skarbowej ani na mocy art. 7 pkt 5 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 ze zm., zwanej dalej: "u.o.s."), ani na podstawie załącznika do przedmiotowej ustawy. Strona nie złożyła bowiem wymaganego przez powyższy przepis zaświadczenia o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa. W odpowiedzi na wezwanie małżonek strony poinformował zaś, że skarżąca nigdy nie korzystała z tego rodzaju pomocy. Ponadto strona nie mogła korzystać ze zwolnień przewidzianych w części III ust. 3 kol. 4 załącznika do ww. ustawy dla małżonków repatriantów oraz cudzoziemców, którym udzielono azylu. Organ wskazał jednocześnie, że należna opłata skarbowa została wpłacona w dniu 13 sierpnia 2009 r. u inkasenta. Zdaniem organu, brak możliwości zwolnienia wnioskodawczyni od opłaty skarbowej zadecydował o bezprzedmiotowości postępowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty