Postanowienie NSA z dnia 7 listopada 2014 r., sygn. II OW 134/14
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. WSA Dorota Dąbek Protokolant asystent sędziego Agnieszka Chorab po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Starosty T. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą T. a Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w K. w przedmiocie wskazania właściwego organu do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wyegzekwowania wykonania decyzji Starosty T. z dnia [...].03.2007 r. znak: [...] w sprawie przywrócenia środowiska do stanu właściwego postanawia oddalić wniosek
Uzasadnienie
Starosta T. wnioskiem z dnia 1 lipca 2014 r. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy tym organem a Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w K. w przedmiocie szkody w środowisku powodującej zanieczyszczenie gleby na terenie Zakładów Chemicznych "[...]" w likwidacji, poprzez wskazanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w K. jako organu właściwego do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wydania rozstrzygnięcia w sprawie poprzez prowadzenie działań mających na celu wyegzekwowanie niezrealizowanej decyzji Starosty T. z dnia [...] marca 2007 r. znak: [...].
W uzasadnieniu wniosku wskazano, że ww. decyzją Starosty T. z dnia [...] marca 2007 r. podmiot korzystający ze środowiska i odpowiadający za niewłaściwe składowanie odpadów niebezpiecznych pochodzących ze swojej działalności - Zakłady Chemiczne "[...]" w likwidacji został zobowiązany w terminie do 31 grudnia 2011 r. do przywrócenia środowiska do stanu właściwego, tj. uzyskania parametrów jakości gleby - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165 poz. 1359), poprzez unieszkodliwienie odpadów oraz rekultywację terenu zgodnie z podanym w decyzji zestawieniem. Kompetencja Starosty T. do działania w charakterze organu ochrony środowiska w sprawie prowadzonej na podstawie art. 362 Prawa ochrony środowiska wynikała z art. 378 tej ustawy. Z dniem 30 kwietnia 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (dalej także jako: ustawa szkodowa). Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy, ma ona zastosowanie do bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub do szkody w środowisku spowodowanych przez działalność podmiotu korzystającego ze środowiska stwarzającą ryzyko szkody w środowisku. Zgodnie z art. 3 powołanej ustawy działalność Zakładów Chemicznych jest działalnością stwarzającą ryzyko powstania szkody w środowisku. Zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku, z dniem jej wejścia w życie, do szkód dotyczących powierzchni ziemi wyrządzonych przed 30 kwietnia 2007 r. organem właściwym był wojewoda. Biorąc pod uwagę powyższe, Starosta T. niezwłocznie przekazał całość akt przedmiotowej sprawy wraz z pełną dokumentacją wojewodzie - zgodnie z art. 36 pkt 1 wskazanej ustawy. Wojewoda uznał się za właściwy do prowadzenia przedmiotowej sprawy, gdyż nigdy nie kwestował zasadności przekazania akt sprawy przez Starostę T.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty