07.11.2014

Postanowienie NSA z dnia 7 listopada 2014 r., sygn. II OW 134/14

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. WSA Dorota Dąbek Protokolant asystent sędziego Agnieszka Chorab po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Starosty T. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Starostą T. a Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w K. w przedmiocie wskazania właściwego organu do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wyegzekwowania wykonania decyzji Starosty T. z dnia [...].03.2007 r. znak: [...] w sprawie przywrócenia środowiska do stanu właściwego postanawia oddalić wniosek

Uzasadnienie

Starosta T. wnioskiem z dnia 1 lipca 2014 r. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy tym organem a Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w K. w przedmiocie szkody w środowisku powodującej zanieczyszczenie gleby na terenie Zakładów Chemicznych "[...]" w likwidacji, poprzez wskazanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w K. jako organu właściwego do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wydania rozstrzygnięcia w sprawie poprzez prowadzenie działań mających na celu wyegzekwowanie niezrealizowanej decyzji Starosty T. z dnia [...] marca 2007 r. znak: [...].

W uzasadnieniu wniosku wskazano, że ww. decyzją Starosty T. z dnia [...] marca 2007 r. podmiot korzystający ze środowiska i odpowiadający za niewłaściwe składowanie odpadów niebezpiecznych pochodzących ze swojej działalności - Zakłady Chemiczne "[...]" w likwidacji został zobowiązany w terminie do 31 grudnia 2011 r. do przywrócenia środowiska do stanu właściwego, tj. uzyskania parametrów jakości gleby - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165 poz. 1359), poprzez unieszkodliwienie odpadów oraz rekultywację terenu zgodnie z podanym w decyzji zestawieniem. Kompetencja Starosty T. do działania w charakterze organu ochrony środowiska w sprawie prowadzonej na podstawie art. 362 Prawa ochrony środowiska wynikała z art. 378 tej ustawy. Z dniem 30 kwietnia 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (dalej także jako: ustawa szkodowa). Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy, ma ona zastosowanie do bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub do szkody w środowisku spowodowanych przez działalność podmiotu korzystającego ze środowiska stwarzającą ryzyko szkody w środowisku. Zgodnie z art. 3 powołanej ustawy działalność Zakładów Chemicznych jest działalnością stwarzającą ryzyko powstania szkody w środowisku. Zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy o zapobieganiu szkodom w środowisku, z dniem jej wejścia w życie, do szkód dotyczących powierzchni ziemi wyrządzonych przed 30 kwietnia 2007 r. organem właściwym był wojewoda. Biorąc pod uwagę powyższe, Starosta T. niezwłocznie przekazał całość akt przedmiotowej sprawy wraz z pełną dokumentacją wojewodzie - zgodnie z art. 36 pkt 1 wskazanej ustawy. Wojewoda uznał się za właściwy do prowadzenia przedmiotowej sprawy, gdyż nigdy nie kwestował zasadności przekazania akt sprawy przez Starostę T.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne