16.10.2014

Wyrok NSA z dnia 16 października 2014 r., sygn. I OSK 1435/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Bożena Popowska sędzia NSA Małgorzata Borowiec sędzia del. NSA Jacek Hyla (spr.) Protokolant asystent sędziego Anna Siwonia-Rybak po rozpoznaniu w dniu 16 października 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej F. I. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Łd 72/14 w sprawie ze skargi F. I. na decyzję Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej [...] z dnia [...] listopada 2013 r. w przedmiocie odmowy przyjęcia na pierwszy rok stacjonarnych jednolitych studiów magisterskich oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 5 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Łd 72/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi po rozpoznaniu sprawy ze skargi F. I. na decyzję Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej [...] w Ł. z dnia [...] listopada 2013 r. w przedmiocie odmowy przyjęcia na pierwszy rok stacjonarnych jednolitych studiów magisterskich oddalił skargę.

Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy:

Decyzją z dnia [...] listopada 2013r. Uczelniana Komisja Rekrutacyjna [...] w Ł. utrzymała w mocy decyzję Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej z dnia [...] października 2013r. odmawiającą przyjęcia F. I. na I rok stacjonarnych jednolitych studiów magisterskich na kierunku: Malarstwo, Wydziału Grafiki i Malarstwa [...] w Ł.

W uzasadnieniu tej decyzji organ drugiej instancji podniósł, że decyzją z dnia [...] października 2013r. Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna na Wydziale Grafiki i Malarstwa [...] w Ł. odmówiła przyjęcia F. I. na l rok stacjonarnych jednolitych studiów magisterskich na kierunku: Malarstwo, Wydziału Grafiki i Malarstwa [...] w Ł. Rozpoznając wniesione przez F. I. odwołanie od tej decyzji organ odwoławczy podzielił stanowisko Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej, że [...] w Ł. nie jest organem administracji publicznej, konsekwencją czego jest to, że przepisy k.p.a. należy stosować jedynie odpowiednio, z wyjątkiem ściśle określonych przypadków, gdzie przepisy ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym wskazują, w jakim zakresie oraz które przepisy k.p.a. należy stosować wprost. Przepisy k.p.a. znajdują, w sprawach dotyczących przyjęć kandydatów na wyższe uczelnie, jedynie odpowiednie zastosowanie (art. 207 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym). Oznacza to, że organ obowiązany jest zachować minimum procedury administracyjnej, niezbędnej do załatwienia sprawy i zagwarantowania ustawowych uprawnień strony. Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna odniosła się w swojej decyzji do zarzutów podniesionych przez odwołującego. Dotyczy to przed wszystkim informacji w zakresie podziału punktów za poszczególne składowe egzaminu. Żaden z przepisów uchwały nr [...] Senatu nie przewiduje obowiązku przekazania kandydatom powyższego podziału z zachowaniem formy pisemnej. Nie znajduje również żadnego uzasadnienia zarzut o braku podania polecenia kandydatom. O oczywistej bezzasadności tego zarzutu świadczyć może to, iż pozostali kandydaci, którzy przystąpili do egzaminu wstępnego wykonali prace. Odwołujący początkowo zarzucał jedynie fakt nie sprecyzowania polecenia, nie kwestionując tego, iż polecenie otrzymał. Wyjaśniono, iż egzaminator nie może ukierunkowywać kandydata, gdyż oznaczałoby to podpowiedź, która uprzywilejowałaby kandydata w sposób nieuprawniony w stosunku do reszty zdających. Z treści decyzji wynika w sposób bezsporny, że podstawą rozstrzygnięcia - oprócz wskazanej w decyzji przepisów k.p.a. oraz ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - jest uchwała nr [...] Senatu [...] w Ł. z dnia [...] maja 2010r. w sprawie określenia warunków i trybu rekrutacji na studia do [...] w Ł. na rok akademicki 2011/2012. Natomiast regulamin rekrutacji nie stanowił podstawy rozstrzygania, gdyż stanowił on jedynie wewnętrzny zbiór uregulowań, mający na celu pomoc komisjom egzaminacyjnym w ich pracy. Gdyby regulamin stanowił akt prawny stanowiący podstawę wydania zaskarżonej decyzji, w treści decyzji, musiałoby to znaleźć swoje odzwierciedlenie poprzez podanie regulaminu jako podstawy prawnej do wydania decyzji. Żadna z wymienionych w odwołaniu okoliczności nie stanowi naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia. Wskazać również należy, iż żaden z wymienionych przepisów k.p.a. nie stanowi naruszenia przepisów w sposób istotny mający wpływ na wynik sprawy. Brak jest podstaw do zmiany zaskarżonego rozstrzygnięcia i w rezultacie do przyjęcia F. I. na Wydział Grafiki i Malarstwa [...] w Ł. wobec uzyskania łącznie 30 punktów na 80 możliwych. Zgodnie bowiem z uchwałą nr [...] Senatu [...] w Ł., maksymalna liczba miejsc dla kandydatów na Wydział Grafiki i Malarstwa [...] w Ł. wyniosła 12. O pierwszeństwie przyjęcia decydowała liczba zdobytych punktów. W toku całego egzaminu wstępnego skarżący uzyskał 30 punktów, co w łącznej kwalifikacji dało mu 16 miejsce wśród ogółu zdających. W rezultacie, wobec faktu, iż przyjętych być mogło jedynie 12 kandydatów z najlepszymi wynikami, uzyskana przez skarżącego liczba punktów nie zapewniła mu wyniku gwarantującego przyjęcie w poczet studentów Wydziału Grafiki i Malarstwa [...] w Ł..

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty