Wyrok NSA z dnia 6 marca 2014 r., sygn. II OSK 208/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kamiński Sędziowie Sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz (spr.) Sędzia del. WSA Mariola Kowalska Protokolant asystent sędziego Katarzyna Ślizak po rozpoznaniu w dniu 6 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 sierpnia 2013 r. sygn. akt IV SA/Gl 313/13 w sprawie ze skargi Gminy B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od Gminy B. na rzecz Wojewody Ś. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 20 sierpnia 2013 r., sygn. akt IV SA/Gl 313/13 po rozpoznaniu skargi Gminy B. uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Ś. z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i określił, że nie może być ono wykonane.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
Wojewoda Ś. w/w rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] stycznia 2013 r. stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy B. Nr [...] z dnia [...] listopada 2012 r. w sprawie programu współpracy Gminy B. z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2013.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda podniósł, że stosownie do art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 ze zm.), dalej "ustawa", program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wskazanymi w art. 3 ust. 3 ustawy powinien regulować określone kwestie, w szczególności dotyczące wysokości środków planowanych na realizację programu oraz trybu powoływania i zasad działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert. Przepis art. 5a ust. 4 wskazuje na minimum spraw, które wymagają uregulowania w akcie wykonawczym. Użyte w nim wyrażenie "w szczególności" zezwala na przyjmowanie przez organ stanowiący gminy także innych, niewymienionych w tym przepisie regulacji. Przepis ten jest normą o charakterze iuris cogentis, stąd niespełnienie któregokolwiek z wymogów w nim wyrażonych skutkuje bezwzględną nieważnością podjętego na tej podstawie aktu. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, realizując ustawowy obowiązek opracowania programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, jest zatem zobowiązany uwzględnić wszystkie wskazane w ustawie elementy kształtujące treść programu. Oznacza to, że rada gminy uchwalając program współpracy dostosowuje go do uwarunkowań lokalnych, nie może jednak pominąć żadnej z kwestii, które z punktu widzenia ustawodawcy są istotne dla stworzenia odpowiednich warunków prawidłowej współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi w procesie realizacji zadań publicznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty