03.04.2014

Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2014 r., sygn. II OSK 405/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Bożena Popowska Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński Protokolant asystent sędziego Katarzyna Ślizak po rozpoznaniu w dniu 3 kwietnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 13 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Op 433/13 w sprawie ze skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody O. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora gminnego zespołu szkół oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. akt II SA/Op 433/13 oddalił skargę Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody O. z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora gminnego zespołu szkół.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:

Wójt Gminy S. w dniu [...] czerwca 2013 r., działając na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594) oraz art. 36a i art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub palcówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373 ze zm.) wydał zarządzenie nr [...] w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Gminnego Zespołu Szkół im. [...] w S.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] sierpnia 2013 r. Wojewoda O. stwierdził nieważność w/w zarządzenia z powodu istotnego naruszenia prawa. W uzasadnieniu wskazał, że dokonując oceny legalności zarządzenia wziął pod uwagę znane mu z urzędu okoliczności sprawy poprzedzające wydanie przedmiotowego zarządzenia, a mianowicie to, że zarządzeniem z dnia [...] marca 2012 r. organ prowadzący szkołę odwołał z funkcji dyrektora Gminnego Zespołu Szkół w S. G. P. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2012 r. zapadłym w sprawie ze skargi Wojewody O. o sygn. akt II SA/Op 322/12 stwierdził nieważność tego zarządzenia, a Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2013 r., oddalił skargę kasacyjną Gminy S. Wskazując na powyższe stwierdził, że akt dotyczący odwołania G. P. z funkcji dyrektora szkoły został wyeliminowany z obrotu prawnego, co oznacza, że należy go traktować tak jakby nigdy nie został wydany. Podniósł także, iż Wójt Gminy S. wydał wprawdzie w dniu [...] kwietnia 2013 r. zarządzenie nr [...], którym stwierdził wygaśnięcie z mocy prawa stosunku pracy G. P. na stanowisku dyrektora Gminnego Zespołu Szkół w S. Jednakże w wyniku przeprowadzonego z urzędu postępowania nadzorczego Wojewoda O. wydał w dniu [...] czerwca 2013 r. rozstrzygnięcie nadzorcze nr [...], które zostało doręczone organowi w dniu 2 lipca 2013 r. Wójt Gminy S., nie zważając na argumentację organu nadzoru ponownie stwierdził wygaśnięcie z mocy prawa stosunku pracy G. P. na stanowisku dyrektora Gminnego Zespołu Szkół w S. Zdaniem organu nadzoru, działania Wójta Gminy należy uznać za mające na celu obejście przepisów art. 38 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. W ocenie Wojewody O., podjęte przez Wójta Gminy S. działania zmierzające do wygaśnięcia stosunku pracy dyrektora szkoły pozbawione są podstaw prawnych i dlatego też wobec uprawomocnienia się wyroku WSA w Opolu uznać należało, że G. P. nadal pełni funkcję dyrektora szkoły, a skoro tak, to brak jest podstaw do skutecznego ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły. Ogłoszenie zatem konkursu na stanowisko dyrektora szkoły w czasie trwania kadencji dotychczasowego dyrektora uzasadnia stwierdzenie nieważności kwestionowanego zarządzenia. Wojewoda zauważył nadto, że w ust. II pkt 15 i 16 załącznika do przedmiotowego zarządzenia Wójt zobowiązał osoby przystępujące do konkursu do złożenia oświadczeń, że nie został odwołany ze stanowiska kierowniczego w związku z przekroczeniem uprawnień, niedopełnieniem obowiązków służbowych lub w związku z odmową wykonania czynności oraz, że kandydat nie złożył rezygnacji z powierzonego stanowiska kierowniczego, której przyczyną była odmowa wykonania czynności służbowych. Argumentował w tym zakresie, że wskazane przez Wójta wymagania nie znajdują uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa i tym samym wprowadzone zostały bez podstawy prawnej. § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i rodzajach publicznych placówek enumeratywnie wymienia elementy ogłoszenia o konkursie, wymagane od kandydatów dokumenty i oświadczenia (§ 1 ust. 2 pkt 4) wśród których brak jest oświadczeń o w/w treści.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne