25.09.2014

Wyrok NSA z dnia 25 września 2014 r., sygn. II OSK 2211/14

Zasadniczym celem rozwiązań antykorupcyjnych zawartych w ustawach samorządowych jest wyeliminowanie sytuacji gdy radny, poprzez wykorzystywanie funkcji radnego, uzyskiwałby nieuprawnione korzyści dla siebie lub bliskich. O potencjalnie korupcyjnym wykorzystywaniu mienia jednostki samorządowej przez radnego można mówić wtedy gdy radny, uczestnicząc w pracach organów właściwej jednostki samorządu może wpływać na treść uchwał i decyzji podejmowanych przez te organy (art. 24f ust. 1 u.s.g.).

Teza od Redakcji

Dnia 25 września 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur /spr./ sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz sędzia del. WSA Mariola Kowalska Protokolant sekretarz sądowy Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 25 września 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej R.J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 kwietnia 2014 r. sygn. akt III SA/Gd 251/14 w sprawie ze skargi R.J. na zarządzenie zastępcze Wojewody Pomorskiego z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 kwietnia 2014 r., sygn. akt III SA/Gd 251/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę R.J. na zarządzenie zastępcze Wojewody Pomorskiego z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego.

W uzasadnieniu orzeczenia Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Zarządzeniem zastępczym z dnia [...] lutego 2014r. Wojewoda Pomorski, działając na podstawie art. 98a ust. 2 w zw. z art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594 ze zm., dalej jako "u.s.g.") oraz art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2010r., Nr 176, poz. 1190 ze zm.) w zw. z art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113 ze zm.), stwierdził wygaśnięcie z mocy prawa mandatu radnego Rady Gminy Smołdzino R.J. W uzasadnieniu organ wskazał, że wykorzystanie mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, potwierdza umowa najmu lokalu użytkowego nr [...] z dnia [...] lutego 2012r. zawarta między Gminą Smołdzino a J.C. Z wydruków z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wynika, że R.J. i J.C. prowadzą działalność gospodarczą "[...]" w formie spółki cywilnej. W związku z tym zawarcie umowy najmu komunalnego lokalu użytkowego przez J.C. w świetle art. 865 § 1 k.c. odnosi się do obu wspólników. W konsekwencji oznacza to prowadzenie działalności gospodarczej przez R.J. z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której ten przedsiębiorca będący radnym uzyskał mandat. W związku z powyższym wystąpiła obligatoryjna przesłanka do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego. Rada Gminy Smołdzino zobowiązana była, zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego. Wobec braku stosownej uchwały jak i wobec braku reakcji ze strony Rady Gminy Smołdzino na wezwanie Wojewody Pomorskiego z dnia 18 grudnia 2013r., należało stwierdzić, że konieczne stało się wydanie przez Wojewodę Pomorskiego zarządzenia zastępczego w tej sprawie, po uprzednim powiadomieniu Ministra Administracji i Cyfryzacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne