26.11.2014

Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. II OSK 1137/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Włodzimierz Ryms Sędziowie Sędzia NSA Maciej Dybowski (spr.) Sędzia del. WSA Jerzy Siegień Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 lutego 2013 r. sygn. akt II SA/Wr 40/13 w sprawie ze skargi P. B. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] z dnia [...] 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu dokonania rozbiórki postawionego samowolnie kontenera socjalnego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt II SA/Wr 40/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę P. B. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] z dnia [...] 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu dokonania rozbiórki postawionego samowolnie kontenera socjalnego.

Wyrok ów zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z [...] 2011 r. nr [...] (dalej decyzja z [...] 2011 r.) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej Powiatowy Inspektor, organ I instancji bądź PINB), na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r., nr 243, poz. 1623 ze zm., dalej pb bądź Prawo budowlane), nakazał inwestorowi P. B. (dalej skarżący bądź inwestor) rozbiórkę kontenera pełniącego funkcję socjalną, wybudowanego bez pozwolenia na budowę na działce oznaczonej numerem geodezyjnym [...], w obrębie [...] przy ul. [...].

W odwołaniu pełnomocnik skarżącego zarzucił decyzji naruszenie art. 48 ust. 1 pb przez jego zastosowanie. Zdaniem skarżącego, organ nadzoru budowlanego popełnił błąd w subsumcji - niewłaściwie uznał, że nie zachodzą przesłanki umożliwiające zalegalizowanie dokonanej samowoli budowlanej. Skarżący wskazał na § 2 ust. 1 pkt 9 obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi [...], w którym zdefiniowano pojęcie usług komercyjnych w szczególności na zapis "we wszelkich dziedzinach działalności gospodarczej" i na fakt, że uciążliwości nie przekraczają swym zasięgiem granic terenu, do którego rodzina B. posiada tytuł prawny. PINB winien zwrócić szczególną uwagę na moc dokumentu, jakim jest zaświadczenie (art. 217 kpa).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne