22.07.2014

Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2014 r., sygn. I OSK 3077/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędziowie: Sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska (spr.) Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Protokolant asystent sędziego Aleksander Jakubowski po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 29 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Łd 220/12 w sprawie ze skargi A.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] grudnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia dodatkowej opłaty rocznej z powodu niedotrzymania ustalonych terminów zabudowy nieruchomości gruntowej pozostającej w użytkowaniu wieczystym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 29 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Łd 220/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę A. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi [...] grudnia 2011 r. nr [...], którą utrzymana została w mocy decyzja Prezydenta Miasta Pabianice z [...] października 2011 r. nr [...]. Decyzjami tymi ustalono A. W. - użytkownikowi wieczystemu nieruchomości w Pabianicach przy ul. S. (działki - [...]) - dodatkową opłatę roczną w wysokości 243.738,40 zł (20% wartości nieruchomości), za niedotrzymanie terminu rozpoczęcia budowy.

Wyrok zapadł w następującym stanie sprawy:

Aktem notarialnym z [...] stycznia 2006 r. ww. nieruchomość, stanowiąca własność Gminy Miejskiej Pabianice, została oddana w użytkowanie wieczyste A. W., która zobowiązała się do rozpoczęcia budowy budynków wielorodzinnych w terminie dwóch lat od dnia podpisania aktu, a do zakończenia jej w terminie czterech lat od tej daty, oświadczyła też, że znany jest jej stan i zagospodarowanie nieruchomości. Pismem z [...] grudnia 2007 r. Prezydent Miasta Pabianice, na wniosek A. W. z [...] lipca 2007 r. przedłużył termin rozpoczęcia robót do 31 grudnia 2008 r., nie wyrażając zgody na przedłużenie zakończenia budowy do 31 grudnia 2012 r., wyjaśniając, że za rozpoczęcie uważa się wybudowanie fundamentów, za zakończenie - budynki w stanie surowym. Dnia 12 maja 2009 r. przeprowadzona została wizja lokalna nieruchomości, podczas której stwierdzono, że nie rozpoczęto budowy i żadne prace nie są prowadzone, co potwierdziła kolejna wizja z 7 października 2009 r. Prezydent Miasta decyzją z [...] listopada 2009 r. ustalił dodatkową opłatę w wysokości 10% wartości nieruchomości, która utrzymana została w mocy decyzją Samorządowego Kolegium z [...] lutego 2010 r., zaś decyzją z [...] grudnia 2010 r. Prezydent ustalił kolejną opłatę w wysokości 20%, która nie weszła do obrotu prawnego. Zawiadomieniem z 11 lipca 2011 r. wszczęte zostało postępowanie o ustalenie kolejnej dodatkowej opłaty, którą Prezydent określił decyzją z [...] października 2011 r., wskazaną na wstępie, na 20% wartości nieruchomości, tj. 243.708,40 zł - wartość nieruchomości została ustalona przez biegłego w operacie szacunkowym z 10 czerwca 2009 r. na 1.218.692 zł. Uzasadnieniem ustalenia opłaty było nierozpoczęcie robót budowlanych. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Prezydenta, decyzją z [...] grudnia 2011 r. w odwołaniu A. W. podniosła, iż przyczyną niedotrzymania terminu jest brak w ul. S. infrastruktury - kanalizacja, wodociąg - mimo iż Prezydent informował, że będzie ona budowana, ale prace zostały podjęte dopiero w 2009 r., nadto stwierdziła, że brak tej sieci zmuszałby ją do wybudowania zbiorników i przepompowni, ich stałej konserwacji, ponoszenia kosztów eksploatacji, co nie jest normalnym sposobem odprowadzania ścieków, podczas gdy do budowy sieci zobowiązana jest gmina w związku z wyznaczeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Pabianice, uchwalonego 29 czerwca 2006 r., zgodnie z którym zaopatrzenie budynków w wodę i odprowadzanie ścieków ma się odbywać poprzez infrastrukturę miejską. Samorządowe Kolegium podkreśliło, odpowiadając na te zarzuty, że podpisując umowę o użytkowanie wieczyste znała stan nieruchomości, wiedziała też, że gmina nie wzięła na siebie obowiązku wybudowania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, a taki obowiązek nie wynikał ani z tej umowy, ani z żadnego innego aktu prawnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne