Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    03.09.2014

    Wyrok NSA z dnia 3 września 2014 r., sygn. I OSK 1380/14

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Borowiec del. NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant starszy asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 3 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Jeleśnia od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 lutego 2014 r. sygn. akt IV SA/Gl 1335/13 w sprawie ze skargi Gminy Jeleśnia na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] września 2013 r., nr [...] w przedmiocie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Przedszkola w [...] oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z 6 lutego 2014 r., IV SA/Gl 1335/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy Jeleśnia na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z [...] września 2013 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Wójta Gminy Jeleśnia z [...] maja 2013 r., nr [...] w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Przedszkola w [...].

    W uzasadnieniu, Sąd I instancji wskazał, że Wojewoda Śląski jako przyczynę stwierdzenia nieważności zarządzenia nr [...] wskazał naruszenie art. 36a ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm., zwanej dalej "uso"). Zdaniem organu nadzoru, regulacja zawarta we wskazanym przepisie zobowiązywała organ prowadzący przedszkole do ukształtowania komisji konkursowej z uwzględnieniem wszystkich podmiotów w przepisie tym wymienionych. Tymczasem w zaskarżonym zarządzeniu nie dopuszczono do składu komisji przedstawicieli organizacji związkowych, o których mowa w art. 36a ust. 6 pkt 3 lit. c. ustawy o systemie oświaty.

    Zgodnie z treścią art. 36a ust. 6 ustawy o systemie oświaty jednym z niezbędnych elementów procedury zmierzającej do obsadzenia stanowiska dyrektora szkoły publicznej jest powołanie przez organ prowadzący szkołę komisji konkursowej. Jak wynika z brzmienia art. 36a ust. 6 pkt 1 - 3, a także ust. 7 - 11 wskazanej ustawy legislator w sposób precyzyjny, niewymagający innej niż literalna wykładni, określił zarówno rodzaj podmiotów, których przedstawiciele wchodzą w skład komisji konkursowej, jak też ich liczbę. Zdaniem Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego, treść przedstawionej w wymienionych przepisach regulacji wskazuje, że organ prowadzący szkołę (odpowiednio - przedszkole) nie został uprawniony do dowolnego kształtowania składu komisji konkursowej, której rolą jest wybór dyrektora tej placówki, za wyjątkiem przypadku opisanego w ust. 10 tego przepisu, który jednak nie ma zastosowania w kontrolowanej sprawie. Należy więc przyznać racje organowi nadzoru co do tego, że w stanie faktycznym kontrolowanej sprawy, ukonstytuowanie komisji konkursowej z pominięciem jednego z jej obligatoryjnie wymaganych członków stanowi naruszenie prawa. Jest to nadto uchybienie skutkujące stwierdzeniem nieważności kwestionowanego aktu. Celem działania wynikającego z treści art. 36a ust. 6 uso, przypisanego do kompetencji organu prowadzącego szkołę, jest bowiem utworzenie wyodrębnionego organizacyjnie podmiotu zdolnego do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły. Zdolność tę zapewnia temu podmiotowi powołanie go na mocy odpowiedniej procedury. Wadliwie ukonstytuowana komisja konkursowa nie posiadałaby zdolności do wyboru kandydata na dyrektora szkoły i stanowiłaby przyczynę wadliwie przeprowadzonego konkursu odpowiadającą - zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - przesłance z § 11 pkt 4 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dnia 1 czerwca 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 2013, poz. 832). Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie "organ prowadzący szkołę lub placówkę unieważnia konkurs i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w przypadku stwierdzenia innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu".

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Zasady przyznawania prawa do trzynastki i jej wypłaty za 2024 r.
    • Od 1 września 2023 r. wartość posiłków zwolnionych z oskładkowania wzrosła do 450 zł
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    • USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Preambuła (uchylona)
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    09.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2025 r., sygn. I GSK 83/22
    Czytaj więcej
    16.04.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu Nowosądeckiego w sprawie przyznania i wypłaty dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. I GSK 232/24
    Czytaj więcej
    25.03.2025
    Uchwała Rady Miejskiej w B. nie stanowi aktu prawa miejscowego – oddalenie skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego - Wyrok NSA z dnia 25 marca 2025 r., sygn. III OSK 1463/24
    Czytaj więcej
    12.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 marca 2025 r., sygn. I GSK 227/24
    Czytaj więcej
    10.01.2025
    Dotacja oświatowa a wydatki na wynagrodzenie i promocję - Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 1058/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Zakres wydatkowania dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 319/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 799/21
    Czytaj więcej
    28.11.2024
    Oszczędne wykorzystywanie środków z dotacji w przedszkolach niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1071/21
    Czytaj więcej
    06.11.2024
    Dotacje oświatowe dla domów wczasów dziecięcych w okresie wakacyjnym - Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1049/24
    Czytaj więcej
    26.09.2024
    Zmiana miejsca realizacji zadania publicznego a konieczność zwrotu dotacji - Wyrok NSA z dnia 26 września 2024 r., sygn. I GSK 1404/23
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. I GSK 668/24
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. III OSK 4753/21
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Niedopuszczalność finansowania budowy boiska z dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 661/24
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Dotacja oświatowa a długotrwała nieobecność dziecka - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 1360/23
    Czytaj więcej
    20.08.2024
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 725/23
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie możliwości przyznania stypendium wyłącznie do uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej narusza zasadę równości wobec prawa- Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2221/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości określenia obligatoryjnego wzoru wniosku o stypendium jako załącznika do regulaminu przyznawania stypendiów - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2735/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. I GSK 1339/20
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania stypendiów do studentów dziennych narusza zasadę równości wobec prawa - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2456/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości uzależniania możliwości ubiegania się o stypendium od złożenia wniosku na ściśle określonym formularzu - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2288/22
    Czytaj więcej
    11.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2303/22
    Czytaj więcej
    05.04.2024
    Zwrot nienależnie uzyskanej subwencji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2024 r., sygn. I GSK 105/24
    Czytaj więcej
    15.03.2024
    Wykorzystanie dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 15 marca 2024 r., sygn. I GSK 439/20
    Czytaj więcej
    28.02.2024
    Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie skargi kasacyjnej dotyczącej zwrotu dotacji - Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2024 r., sygn. I GSK 545/20
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.