04.09.2014 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 4 września 2014 r., sygn. II GSK 1282/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Jan Bała Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 4 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sz. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 27 marca 2013 r. sygn. akt III SA/Wr 352/12 w sprawie ze skargi T. Sz. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie uzgodnienia wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 27 marca 2013 r., sygn. akt III SA/Wr 352/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. oddalił skargę T. S. (dalej: wnioskodawca, strona, skarżący) na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. (w skrócie: SKO, Kolegium) z dnia [...] maja 2012 r., nr [...] w przedmiocie uzgodnienia wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

Starosta W. pismem z dnia 16 września 2009 r. wystąpił do działającego w imieniu Prezydenta Miasta W. Dyrektora Zarządu Dróg i Komunikacji w W. o uzgodnienie wydania zezwolenia skarżącemu na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym w ramach linii regularnej nr 33 W. - D. - W.

Prezydent Miasta W. postanowieniem z dnia [...] czerwca 2009 r., nr [...] nie uzgodnił wnioskodawcy wydania zezwolenia. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2009 r. utrzymało w mocy postanowienie organu I instancji. Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. wyrokiem z dnia 4 marca 2010 r., sygn. III SA/Wr 699/09 oddalił skargę. Następnie Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 6 lipca 2011r., sygn. II GSK 722/10 uchylił powyższe orzeczenie i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Sąd kasacyjny sformułował tezę, że art. 22a ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm., dalej: "u.t.d.") pozwala na wydanie odmownego rozstrzygnięcia, ale jedynie wówczas, gdy zostanie wykazane, że projektowana linia regularna stanowić będzie zagrożenie dla już istniejących linii regularnych, z wyjątkiem jednak sytuacji, kiedy linie te są obsługiwane tylko przez jednego przewoźnika lub przez jedną grupę przewoźników. Nie można natomiast odmówić udzielenia lub zmiany zezwolenia z powodu owego zagrożenia, jeżeli nie wykaże się dostatecznie, że istniejące, "zagrożone" (potencjalnie) linie regularne są obsługiwane przez więcej niż jednego przewoźnika.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne