Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2014 r., sygn. I GSK 695/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 27 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Go 30/13 w sprawie ze skargi Roberta Sitarza na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia 16 listopada 2012 r. nr . w przedmiocie podatku akcyzowego 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od R. S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Rz. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W.. z dnia 27 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Go 30/13, wydanym w sprawie ze skargi R. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia 16 listopada 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, oddalono skargę.
Sąd pierwszej instancji przyjął następujące ustalenia w sprawie:
Wskazaną na wstępie decyzją Dyrektor Izby Celnej w Rz. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Z. G. z dnia 17 lipca
2012 r., określającą zobowiązanie podatkowe R. S., zwanego dalej "skarżącym", w podatku akcyzowym na kwotę 1454,00 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki S., nr nadwozia ., pojemność silnika 1870 cm3 wyprodukowanego w 2007 r., sprowadzonego z D., a zarejestrowanego na terytorium Polski w dniu 31 lipca 2010 r. jako samochód dostawczy.
W wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej Naczelnik Urzędu Celnego w Z. G. postanowieniem z dnia 13 stycznia 2012 r. wszczął postępowanie podatkowe względem skarżącego w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym
Skarżący wniósł o wystąpienie do przedstawiciela S. w D. celem uzyskania informacji, czy samochód został wyprodukowany jako osobowy, czy też jako ciężarowy, a także do duńskich władz administracyjnych, które dopuściły ww. pojazd do ruchu drogowego, o informację w jakim okresie samochód dopuszczony był do ruchu, jako pojazd ciężarowy, a w jakim okresie jako pojazd osobowy. Osobnym pismem wniósł o przeprowadzenie dowodu u podmiotów duńskich, które dokonywały przeróbek samochodów osobowych na ciężarowe, wydając stosowne dokumenty homologacji, na podstawie których organy duńskie dokonywały rejestracji pojazdów, i które dokonywały rejestracji pojazdów samochodowych jako ciężarowe w stosunku do którego prowadzone jest postępowanie podatkowe, w celu jednoznacznego potwierdzenia, że w D. pojazd ten zarejestrowano jako ciężarowy i jako taki sprzedany został na rynek polski. Organ odmówił uwzględnienia tego wniosku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty