Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. I GSK 721/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Izabela Najda - Ossowska Protokolant Monika Tutak - Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 5 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Gl 1072/11 w sprawie ze skargi P. L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. L. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. kwotę 3000 (słownie: trzy tysiące) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 5 czerwca 2012 r. o sygn. akt III SA/Gl 1072/11 oddalił skargę P. L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...] określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wytwarzania i sprzedaży paliw silnikowych.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Celnej w K., działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), dalej: o.p. utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w K. z dnia [...] maja 2010 r., określającą P. L. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za marzec 2004 r. w kwocie 671.229 zł z tytułu wytwarzania i sprzedaży paliw silnikowych. Z uzasadnienia decyzji wynika, że w odpowiedzi na wniosek Prokuratury Okręgowej w K., prowadzącej postępowanie karne pod sygn. akt VI Ds. 34/05/S, organ przeprowadził kontrolę rozliczeń podatkowych P. L. za okres styczeń-czerwiec 2004 r. w zakresie działalności polegającej na wytwarzaniu i sprzedaży paliw silnikowych. W wyniku kontroli organ ustalił, że dla ukrycia tej działalności P. L. posługiwał się takimi podmiotami jak: [...], [...], [...], [...] oraz [...] i nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz nie składał deklaracji podatkowych. Mając na uwadze wskazane ustalenia, Dyrektor Izby Celnej podzielił stanowisko Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej, że dla ukrycia własnej działalności gospodarczej P. L. utworzył tzw. "łańcuch firm paliwowych", które w 2004 r. nielegalnie produkowały i sprzedawały paliwa silnikowe. W łańcuchu tym [...] odpowiadała za zapas komponentów, [...] była nabywcą benzyny i oleju napędowego oraz sprzedawcą benzyny zmieszanej z komponentami oleju napędowego, [...] występowała jako dostawca komponentów sprzedawanych na fakturę do [...] (ta spółka sprzedawała benzynę), a [...] dzierżawiła bazę paliwową w D. G. przy ul. Z., gdzie w 2004 r. nielegalnie mieszano i produkowano paliwo silnikowe. W opisanej strukturze uczestniczyli także [...] i [...], [...] i [...]. Ich działalność służyła wyłącznie do zgubienia śladów zamiany komponentów na benzynę. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej wymienione wyżej spółki nie mogły mieć przymiotu podatnika, bo żadna z nich nie dokonywała czynności podlegających opodatkowaniu. Całą grupą kierował P. L. i to na nim spoczywa obowiązek podatkowy. Dyrektor Izby Celnej uznał ponadto, że w sprawie nie nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego, ponieważ zgodnie z art. 70 § 6 pkt 1 o.p. bieg terminu przedawnienia został zawieszony, z uwagi na to, że postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2008 r. Prokurator Prokuratury Okręgowej w K. przedstawił P. L. zarzuty o przestępstwo skarbowe, które pokrywają się z zakresem postępowania kontrolnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty