21.11.2014

Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2014 r., sygn. II GSK 1220/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia del. WSA Inga Gołowska Protokolant Nina Szyller po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Zarządu Województwa Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 24 stycznia 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 1664/12 w sprawie ze skargi Gminy R. na decyzję Zarządu Województwa Ś. z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Zarządu Województwa Ś. na rzecz Gminy R. kwotę 3.600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 24 stycznia 2013 r. o sygn. akt III SA/Gl 1664/12, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy R. (dalej: Gmina) na decyzję Zarządu Województwa Ś. z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, uchylił zaskarżoną decyzję i decyzję I instancji, orzekł o niewykonywaniu zaskarżonej decyzji i zasądził od organu na rzecz Gminy koszty sądowe.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

W dniu [...] kwietnia 2010 r. Województwo Ś. jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Ś. na lata 2007-2013 (RPO) zawarło z Gminą umowę o dofinansowanie projektu pt. "Budowa Obwodnicy [...]". Wartość dofinansowania wyniosła 11.134.820,59 zł.

W wyniku kontroli realizacji projektu, przeprowadzonej we wrześniu 2011 r. ustalono, że Gmina udzieliła zamówienia publicznego w zakresie objętym wskazaną umową o dofinansowanie niezgodnie z przepisami prawa.

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2012 r. Zarząd Województwa Ś. działając na podstawie art. 207 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), dalej: u.f.p. utrzymał w mocy własną decyzję z dnia [...] czerwca 2012 r. zobowiązującą Gminę do zwrotu dofinansowania w kwocie 374.830,57 zł wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych z tytułu wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem środków na realizację umowy z dnia [...] kwietnia 2010 r. o dofinansowanie projektu, co skutkowało obowiązkiem nałożenia korekty finansowej. Z uzasadnienia decyzji wynika, że Gmina jako zamawiający, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) przetargu nieograniczonego nr [...] wprowadziła zapis tej treści: "Wykonawca nie może powierzyć podwykonawcom wykonania robót asfaltowych", co stało w sprzeczności z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.), dalej: p.z.p. i doprowadziło do naruszenia zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców z art. 7 ust. 1 p.z.p. Organ stwierdził, że Gmina nie wykazała, by specyfika przedmiotu zamówienia uzasadniała ograniczenie powierzenia realizacji części zamówienia podwykonawcom i dlatego uznał, że część udzielonego dofinansowania podlega zwrotowi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne