27.11.2014 Podatki

Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. I GSK 1654/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia del. WSA Inga Gołowska Protokolant Milena Budna po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Ł. z dnia 13 lutego 2013 r.; sygn. akt III SA/Łd 1071/12 w sprawie ze skargi A. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] października 2012 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. R. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Ł. 500 (pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Ł. wyrokiem z 13 lutego 2013 r., sygn. akt III SA/Łd 1071/12 oddalił skargę A. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z [...] października 2012 r. określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Naczelnik Urzędu Celnego II w Ł. decyzją z [...] lipca 2012 r. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu marki BMW X5, nr VIN [...] w kwocie 11 245 zł. W uzasadnieniu decyzji stwierdził, że nabyty przez skarżącego pojazd jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009 r., Nr 3, poz. 11 ze zm.; dalej: upa).

Decyzją z [...] października 2012 r. Dyrektor Izby Celnej w Ł. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. W jej uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z informacjami uzyskanymi od BMW G.w W. samochód BMW o wskazanym numerze VIN został wyprodukowany na rynek niemiecki na podstawie europejskiej homologacji osobowej. Pojazd nie otrzymał w Polsce homologacji ciężarowej. Z niemieckiego dowodu rejestracyjnego wynika, że jest to pojazd z zamkniętą skrzynią, a skarżący sprzedał go 3 sierpnia 2010 r. na rzecz D. D. S.. W fakturze sprzedaży określono przedmiotowy samochód, jako pojazd ciężarowy, o nadwoziu zamkniętym. Z przeprowadzonego [...] sierpnia 2012 r. badania technicznego pojazdu oraz z dokumentu identyfikacyjnego wynika, że samochód określono jako ciężarowy. W dniu [...] czerwca 2012 r. przeprowadzono nadto oględziny pojazdu i wykonano dokumentację fotograficzną. W ocenie organu, z tak zebranego materiału dowodowego jednoznacznie wynikało, że nabyty samochód jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób i dlatego powinien być klasyfikowany do pozycji CN 8703. Jego przeznaczeniem nie jest przewóz towarów, więc nie może być klasyfikowany do pozycji CN 8704 i przez to zwolniony z podatku akcyzowego. Fakt, że przed dniem wewnątrzwspólnotowego nabycia w samochodzie dokonano zmian konstrukcyjnych i w ten sposób pozbawiono go niektórych cech samochodu osobowego nie miał znaczenia dla klasyfikacji taryfowej, gdyż zmiany te były odwracalne i nie spowodowały wyłączenia zasadniczego przeznaczenia pojazdu do przewozu osób, tym bardziej, że wyprodukowano go jako osobowy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty