Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. I GSK 1308/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 6 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 29 maja 2013 r., sygn. akt I SA/Go 181/13 w sprawie ze skargi R. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] stycznia 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w R. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. wyrokiem z dnia 29 maja 2013 r. o sygn. akt I SA/Go 181/13 oddalił skargę R. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] stycznia 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji przyjął, że organ prawidłowo zaklasyfikował nabyty wewnątrzwspólnotowo - w dniu [...] czerwca 2011 r. - samochód marki Hyundai Galloper (poj. silnika 2476 cm3, rok produkcji 2000 r.) do pozycji 8703 CN jako samochód przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Określając wysokość zobowiązania podatkowego, prawidłowo zastosował przepisy podatkowe, wynikające z ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.).
Zdaniem Sądu, organy podatkowe dokonały ustaleń świadczących o tym, iż główną funkcją nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu jest przewóz osób, prawidłowo opierając się przy tym o zawarte w Nomenklaturze Scalonej opisy kodów CN 8703 i CN 8704, z uwzględnieniem ORINS oraz pomocniczo Not Wyjaśniających do HS, Not wyjaśniających do CN i wyjaśnień do Taryfy celnej.
Z oględzin pojazdu wynika, że sporny pojazd w chwili wewnątrzwspólnotowego nabycia, był pięciodrzwiowym samochodem terenowym z dwoma miejscami siedzącymi, bez przegrody oddzielającej przestrzeń ładunkową od kabiny kierowcy i miał zdemontowane tylne siedzenia. Poza tym, w przestrzeni ładunkowej posiadał stałe punkty kotwiące (wspornik i otwory) służące do mocowania tylnych siedzeń, dywaniki dla pasażerów, tapicerkę drzwi i ścian bocznych, wykładzina dywanowa, szyby, pasy bezpieczeństwa, wentylację, klimatyzację, oświetlenie w suficie pojazdu i drzwiach tylnych, popielniczki, gniazdo zapalniczki, głośniki, blokady zamków tylnych drzwi, włączniki elektrycznego opuszczania szyb w drzwiach. Słusznie zatem organy uznały, że te obiektywne właściwości pojazdu, jego ogólny wygląd, cechy konstrukcyjne i projektowe wyznaczyły jego zasadnicze przeznaczenie, którym jest przewóz osób.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty