Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2014 r., sygn. I GSK 496/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędziowie NSA Ludmiła Jajkiewicz Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Beata Kołosowska po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2012 r. sygn. akt V SA/Wa 1693/12 w sprawie ze skargi W. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 21 grudnia 2012 r., sygn. akt V SA/Wa 1693/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), uwzględnił skargę W. M., uchylając decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] maja 2012 r., nr [...], którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] września 2007 r., określającą skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za wrzesień 2003 r. Ponadto Sąd zasądził od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącego [...] zł tytułem zwrotu kosztów postępowania oraz stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku. Wspomniany wyrok Sądu pierwszej instancji był drugim orzeczeniem sądowym wydanym w niniejszej sprawie, bowiem zaskarżona obecnie decyzja Dyrektora Izby Celnej została wydana wskutek uchylenia przez WSA w Warszawie wyrokiem z dnia 20 września 2011 r. (sygn. akt III SA/Wa 1916/11) poprzedniego rozstrzygnięcia Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] września 2008 r.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że we wrześniu 2003 r. W. M. sprzedał [...] litry oleju opałowego lekkiego, przy czym z tytułu tej sprzedaży nie składał deklaracji dotyczących podatku akcyzowego, uznając że korzysta ze zwolnienia wynikającego z § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 27, poz. 269 ze zm.). Dokonując transakcji sprzedaży wspomnianej ilości oleju opałowego W. M. zgromadził 234 oświadczenia nabywców o przeznaczeniu zakupionego oleju opałowego na cele opałowe, z czego 64 oświadczenia pochodzące od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie spełniały wymogów określonych w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego, które warunkowały zastosowanie do sprzedaży oleju opałowego obniżonej stawki akcyzy (195 zł/1000 litrów) określonej w § 2 ust. 1 pkt 1 wspomnianego rozporządzenia w zw. z poz. 12 lit. a) załącznika nr 1 do tego aktu prawnego. Organy podatkowe stwierdziły bowiem, że w przypadku niektórych oświadczeń nabywców osoby w nich wskazane nie figurowały w ewidencjach ludności prowadzonych przez organy samorządowe. Wobec braku spełnienia przesłanek zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego Naczelnik Urzędu Celnego uznał, że W. M. był również pozbawiony możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku. W konsekwencji organ decyzją z dnia [...] września 2007 r. określił W. M. zobowiązanie podatkowe w akcyzie za wrzesień 2003 r. w wysokości [...] zł - z zastosowaniem stawki podatku 1129 zł/1000 litrów określonej w poz. 11 pkt 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego. Rozpoznając odwołanie strony, Dyrektor Izby Celnej - powołując się na wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w wyroku WSA w Warszawie z dnia 20 września 2011 r. - przeprowadził dodatkowe postępowanie wyjaśniające w zakresie ustalenia, czy podatek akcyzowy został zapłacony we wcześniejszej fazie obrotu olejem opałowym. Ostatecznie, organ odwoławczy decyzją z dnia [...] maja 2012 r. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia Dyrektor Izby Celnej stwierdził w szczególności, że w związku z tym, iż skarżący nie posiadał dokumentacji podatkowej za badany okres, organy nie miały możliwości sporządzenia protokołu badania ksiąg, jak i stwierdzenia, czy z dokumentów tych wynika, że na poprzednim etapie obrotu podatek akcyzowy został zapłacony. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej, skarżący świadomie przerzuca w tym zakresie inicjatywę dowodową na organy podatkowe. W konsekwencji organ uznał, że skarżący nie może skorzystać ze uprawnienia, o którym mowa w § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie podatku akcyzowego, to jest obniżenia należnego podatku akcyzowego o podatek akcyzowy zawarty w cenach zakupu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty