Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2014 r., sygn. II GSK 1629/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia del. WSA Izabela Najda-Ossowska Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 4 lipca 2012 r. sygn. akt II SA/Bk 261/12 w sprawie ze skargi J. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] lutego 2012 r. nr [....] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w B. 900 (dziewięćset) złotych kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 lipca 2012 r., sygn. akt II SA/Bk 261/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. oddalił skargę J. S. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] lutego 2012 r., nr [...], w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd I instancji przyjął następujący stan faktyczny:
W dniu [...].10.2009 r. w Oddziale Celnym w B. funkcjonariusze celni dokonali kontroli czasu pracy kierowcy J. S. od dnia [...].10.2009r. do dnia [...].10.2009 r. na podstawie zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku oraz dokumentów związanych z wykonywaniem przewozu drogowego środkiem transportowym marki S. o numerze rejestracyjnym [...] wraz z naczepą marki S. o numerze rejestracyjnym [...].
W trakcie kontroli stwierdzono, że urządzenie rejestrujące nie rejestruje wszystkich wymaganych elementów. Kierowca do protokołu zeznał, że tachograf zaczął przerywać rejestrację w momencie wyjazdu do Rosji w dniu [...].10.2009 r., a będąc za granicą skarżący nie miał możliwości naprawy tachografu. Dopiero po powrocie do Polski w dniu [...].10.2009 r. w samochodzie zostały wymienione akumulatory, które mogły być przyczyną nieprawidłowej pracy urządzenia rejestrującego jazdę. Zdaniem skarżącego diagnozowanie tachografu od prędkości zerowej do maksymalnej wynikało z awarii akumulatorów pojazdu, a kierowca zgodnie ze swoim obowiązkiem opisał na odwrocie tarcz tachografu swoje uwagi co do zaistniałego faktu. Wyjaśnił również, iż na terytorium Rosji i Białorusi nie zajeżdżał do tamtejszych, nieznanych zakładów naprawczych, z obawy o bezpieczeństwo swoje, pojazdu i przewożonego ładunku. Po powrocie pojazdu na bazę wymieniono akumulatory, w których jak się okazało po przeprowadzonej diagnostyce przez producenta (części te były jeszcze na gwarancji) nastąpiło zwarcie celi skutkujące zanikami prądu w pojeździe.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty