15.04.2014 Podatki

Wyrok NSA z dnia 15 kwietnia 2014 r., sygn. I GSK 1241/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Inga Gołowska (spr.) Protokolant Karol Sienkiewicz po rozpoznaniu w dniu 15 kwietnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 25 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Gd 883/11 w sprawie ze skargi K. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowy 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. M. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w G. kwotę 1350 (tysiąc trzysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 25 stycznia 2012r. o sygn. I SA/Gd 883/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. oddalił skargę K. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z [...] listopada 2011r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął, że określenie K. M. zobowiązania podatkowego za sierpień lipiec 2005r. w wysokości 75.928,00 zł, było uzasadnione. Wynika to z art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 6 ust. 3, art. 10 ust. 2, art. 64 oraz art. 65 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), a także § 3 ust. 3 pkt 1, § 4 ust. 1, ust. 2 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.). Skarżący dokonywał bowiem sprzedaży oleju opałowego z naruszeniem przepisów prawa określających uprawnienie do zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej.

Powyższa ocena jest wynikiem kontroli podatkowej, której zakres obejmował między innymi sprawdzenie prawidłowości podstaw opodatkowania i dokonywanych wpłat podatku akcyzowego oraz korzystania ze zwolnień od podatku akcyzowego w 2005r. W kontrolowanym okresie, Hurtownia Paliw Z. i K. M. dokonywała zakupu oleju opałowego lekkiego, składając oświadczenia o przeznaczeniu tego oleju na cele opałowe lub odsprzedaży na cele opałowe. W przypadku odsprzedaży oleju, stwierdzono, że składane przez nabywców oświadczenia o zakupie oleju na cele opałowe, posiadały braki formalne oraz dane niepotwierdzone przez osoby widniejące na tych oświadczeniach. W związku z tym, podatnik nie spełnił wymogów stawianych przez przepisy rozporządzenia. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 98 oświadczeń, które zostały szczegółowo opisane w zaskarżonej decyzji. Stwierdzono m.in. wpisanie nieprawdziwych bądź niewpisanie numerów NIP, PESEL, adresów nabywców, adresów, gdzie znajdowały się urządzenia grzewcze, niewpisanie rodzaju i typu urządzenia grzewczego, brak podpisów nabywców na oświadczeniach, brak daty bądź data inna niż wynikająca z faktury, wystawianie faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty