04.02.2014 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 4 lutego 2014 r., sygn. II GSK 1968/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant Anna Ważbińska po rozpoznaniu w dniu 4 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. w K. S.A. w likwidacji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia 6 września 2012 r. sygn. akt II SA/Ke 461/12 w sprawie ze skargi P. w K. S.A. w likwidacji na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie zakazu prowadzenia stacji kontroli pojazdów, skreślenia przedsiębiorstwa z rejestru działalności regulowanej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 6 września 2012 r., sygn. akt II SA/Ke 461/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w K. oddalił skargę P. K. S. w K. S.A. w likwidacji (dalej: skarżąca, Spółka) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] maja 2012 r. w przedmiocie zakazu prowadzenia stacji kontroli pojazdów i skreślenia Spółki z rejestru działalności regulowanej.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

Decyzją z dnia [...] maja 2012 r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. (w skrócie: SKO) po rozpatrzeniu odwołania P. K. S. w K. S.A. w likwidacji, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, dalej: "k.p.a.") utrzymało w mocy decyzję wydaną w upoważnienia Starosty K. w dniu [...] lutego 2012 r. zakazującą prowadzenia przez Spółkę będącą w likwidacji stacji kontroli pojazdów i skreślającą ją z rejestru działalności regulowanej. Decyzja organu I instancji wydana została na podstawie art. 83b ust. 1 i 2 pkt 3 lit. c) w związku z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 z późn. zm., dalej: "p.r.d.").

Rozpatrując sprawę w trybie odwoławczym SKO wskazało, że mając na uwadze unormowanie zawarte w art. 83 ust. 2 p.r.d., działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Przepis art. 83 ust. 3 p.r.d. określa warunki wymagane od podmiotów prowadzących stację kontroli pojazdów i stanowi, że działalność taką może prowadzić m.in. przedsiębiorca, który nie jest przedsiębiorcą w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość (pkt 2). Z kolei według art. 83b ust. 2 pkt 3 lit. c) p.r.d. starosta ma kompetencję do wydania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów oraz skreślenia go z rejestru działalności regulowanej, jeżeli rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia tej stacji. Powołując się na art. 83 ust. 3 pkt 1-6 p.r.d. Kolegium stwierdziło, że spełnienie określonych w nim warunków przez przedsiębiorcę dotyczy "prowadzenia" przez niego działalności co oznacza, że muszą one być spełnione przez cały okres jej prowadzenia, a nie tylko przy jej rozpoczęciu. Analiza sprawy wskazuje, zdaniem organu, na rażące naruszenie przez Spółkę w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa wymagań tę działalność warunkujących, a konkretnie znajdowanie się przez ten podmiot w stanie likwidacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty