Wyrok NSA z dnia 12 września 2014 r., sygn. I FSK 1305/13
W postępowaniu podatkowym obowiązuje otwarty system dowodów. Oznacza to, że jako dowód w sprawie należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem (art. 180 § 1 O.p.), zaś wynikający z art. 122 i art. 187 § 1 O.p. obowiązek organów podatkowych wyjaśnienia wszystkich prawnie relewantnych faktów i zebrania całego materiału dowodowego obejmuje dążenie wszelkimi prawnie dopuszczalnymi sposobami, za pomocą wszystkich dopuszczonych prawem dowodów do ustalenia stanu faktycznego sprawy
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek (spr.), Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA (del.) Ewa Rojek, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 12 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Po 961/12 w sprawie ze skargi K. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 1 października 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za I, II i III kwartał 2010 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od K. K. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. kwotę 3.600 (słownie: trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji oraz przedstawiony przez ten Sąd dotychczasowy przebieg postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Po 961/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę K. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 1 października 2012 r., wydaną wobec strony w przedmiocie podatku od towarów i usług za I, II i III kwartał 2010 r.
1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P., po zakończeniu postępowania kontrolnego w firmie "M." K. K. w P., której głównym przedmiotem działalności było zakładanie stolarki budowlanej, decyzją z dnia 11 maja 2012 r. określił K. K. za I, II i III kwartał 2010 r. zobowiązanie podatkowe w wysokości "0" zł oraz obciążył stronę obowiązkiem zapłaty kwot z art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej również jako "ustawa o VAT" lub "u.p.t.u.") z tytułu wystawienia przez skarżącego 151 faktur na rzecz D. S.A. z siedzibą w W. mających dokumentować sprzedaż złomu. Jak bowiem ustalono faktury wystawione przez podatnika nie potwierdzały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, a to z tego względu, iż działalność podatnika była fikcyjną i polegała na prowadzeniu pozornych czynności zakupu i sprzedaży złomu oraz wprowadzaniu do obrotu gospodarczego "pustych" faktur, które nie odzwierciedlały rzeczywistych transakcji. Natomiast sprzedawcami złomu do spółki "D." były inne podmioty, a firma podatnika jedynie wygenerowała dokumenty rozliczeniowe - faktury VAT dla "usprawiedliwienia" dostaw, a towarem tym w rzeczywistości nie dysponowała, gdyż nie była jego właścicielem.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty