Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2014 r., sygn. I FSK 430/13
Obowiązujące regulacje prawne nie przewidują zwrotu nienależnie uiszczonego podatku akcyzowego konsumentowi, który nie może – w trybie przepisów Rozdziału 9 O.p. – skutecznie dochodzić kwoty uiszczonej w cenie towaru skalkulowanej przez podatnika, nienależnie uiszczonego podatku akcyzowego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Roman Wiatrowski (sprawozdawca), , Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej S. Spółka z o. o. z siedzibą w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 sierpnia 2011 r. sygn. akt III SA/Gl 2166/10 w sprawie ze skargi S. Spółka z o. o. z siedzibą w D. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z dnia 16 sierpnia 2011 r., sygn. akt III SA/Gl 2166/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w sprawie ze skargi S. Sp. z o.o. w D. (dalej: "spółka", "skarżąca") uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2010 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego, stwierdzając, że nie podlega ona wykonaniu do uprawomocnienia się wyroku i zasądził na rzecz skarżącej koszty postępowania sądowego.
1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że spółka zwróciła się do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów art. 13, art. 25 ust. 1 pkt 2, art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm. - dalej: "u.p.a. z 2004 r."), art. 14, art. 39 ust. 1 pkt 2, art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm. - dalej: "u.p.a. z 2008 r."), art. 2 ust. 4 lit b Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U.UE.L.03.283.51 - dalej: "dyrektywa energetyczna") prezentując stanowisko, że energia elektryczna zużywana przez spółkę w działalności objętej kodem DI 26 NACE podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego. Spółce przysługuje tym samym prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy poprzez zwrot kwoty akcyzy zawartej w cenie nabytej energii elektrycznej i zużytej we wskazanych procesach, przy czym właściwym do rozpatrzenia wniosku spółki o zwrot akcyzy zapłaconej w cenie energii jest Naczelnik Urzędu Celnego w W. Spółka podniosła, że zużycie energii elektrycznej w procesach mineralogicznych - zgodnie z art. 2 ust. 4 pkt b łącznik piąty dyrektywy energetycznej - podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego. Zgodnie z tym przepisem, dyrektywa energetyczna nie ma bowiem zastosowania do procesów mineralogicznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
