Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2014 r., sygn. I FSK 392/13
Identyfikowanie w fakturze korygującej faktury pierwotnej za pomocą danych takich jak numer dostawy czy zamówienia mogłoby znacznie utrudnić prawidłowe stosowanie podatku VAT i sprawowanie przez organy nadzoru w tym względzie, podczas gdy wymóg podania na fakturze korygującej numeru faktury pierwotnej, eliminując te problemy i gwarantując prawidłowe ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych u wystawcy i odbiorcy faktury korygującej, nie uniemożliwia, ani nie utrudnia korzystania z praw podatnika VAT.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia del. WSA Bartosz Wojciechowski, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej V. sp. z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 21 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Po 870/12 w sprawie ze skargi V. sp. z o.o. w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od V. sp. z o.o. w P. na rzecz Ministra Finansów kwotę 240 zł (słownie: dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. akt I SA/Po 870/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę V. Sp. z o.o. w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2012 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji podał, że z wniosku o wydanie interpretacji wynika, iż w trakcie prac nad wdrożeniem w spółce systemu wystawiania i przesyłania faktur VAT w formie elektronicznej okazało się, że nie jest możliwe zamieszczanie na tych fakturach wszystkich danych wymaganych w § 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 212, poz. 1337 ze zm., dalej jako "rozporządzenie"), w szczególności nie jest możliwe zamieszczanie informacji o numerze faktury pierwotnej (korygowanej). Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego spółka spytała, czy w świetle art. 106 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm., dalej jako "u.p.t.u."), § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.U. nr 133, poz. 1119), § 13 i 14 rozporządzenia, w kontekście regulacji art. 226 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L z 2006 r. nr 347, s. 1, dalej jako "Dyrektywa 112") wystawione faktury korygujące będą poprawne. W ocenie spółki faktury korygujące, mimo braku referencji do faktury pierwotnej, będą prawidłowe i poprawne dla celów rozliczania podatku od towarów i usług. Stanowisko to zostało przez organ uznane za nieprawidłowe, zarówno w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2010 r., jak i w - wydanej po prawomocnym uchyleniu tej interpretacji (wyrok WSA z 14 stycznia 2011 r., I SA/Po 837/10, wyrok NSA z 28 lutego 2012 r., I FSK 697/11 - przyczyną rozstrzygnięcia było uznanie, że organ nie dokonał wykładni przepisów Dyrektywy 112) - kolejnej interpretacji indywidualnej, z 24 lipca 2012 r., obecnie zaskarżonej w sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty