Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    12.02.2014 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 327/12

    Upływ terminu z art. 68 § 1 i 2 o.p.na etapie postępowania odwoławczego nie stoi na przeszkodzie możliwości wydania przez ten organ decyzji reformatoryjnej.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 września 2011 r., sygn. akt I SA/Kr 757/11 w sprawie ze skargi A. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w N. z dnia 18 stycznia 2011 r., nr [...] w przedmiocie wznowienia postępowania w sprawie podatku od nieruchomości za 2005 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w N. na rzecz A. S. kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Zaskarżonym wyrokiem z dnia 7 września 2011 r., sygn. akt I SA/Kr 757/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (dalej: "WSA"), oddalił skargę A. S. (dalej: "skarżący"), na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w N. (dalej: "SKO"), z dnia 18 stycznia 2011 r. Nr [...], w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r. Podstawą prawną powyższego orzeczenia Sądu I instancji był art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm., określanej dalej, jako "p.p.s.a"). Z ustaleń stanu faktycznego podanego w zaskarżonym wyżej przywołanym wyroku wynika, że decyzją z dnia 8 września 2010 r. Burmistrz Miasta i Gminy M., po wznowieniu postępowania, uchylił ostateczną decyzję z dnia 13 stycznia 2007 r. ustalającą skarżącemu wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za rok 2005 w kwocie 63 243 zł i ustalił wysokość zobowiązania podatkowego w tym podatku w kwocie 117 668 zł. Skarżący jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej w Z. składającej się z działek o nr. 1, 2, 3 o łącznej powierzchni 3,2022 ha oraz właścicielem budynków i urządzeń znajdujących się na przedmiotowych działkach. Organ wznowił postępowanie z urzędu gdyż skarżący w złożonej w dniu 12 grudnia 2006 r. informacji o nieruchomościach i gruntach za rok 2005 wykazał w sposób nieprawidłowy tj. zaniżył powierzchnię użytkową posiadanych budynków, jak również nie wskazał konkretnej powierzchni budynku głównego - Sanatorium "G. " przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. W oparciu o zebrany materiał dowodowy, organ ustalił skarżącemu podatek od nieruchomości za 2005 r. w kwocie 117 668 zł. W odwołaniu od decyzji skarżący wniósł o jej uchylenie oraz ustalenie zobowiązania podatkowego za rok 2005. Decyzją z dnia 18 stycznia 2011 r. nr Samorządowe Kolegium Odwoławcze w N. (dalej: "SKO"): I. uchyliło zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji w całości; II. uchyliło w całości decyzję Burmistrza Miasta i Gminy M. z dnia 21 lutego 2005 r. ustalającej skarżącemu podatek od nieruchomości za rok 2005; III. uchyliło w całości decyzję Burmistrza Miasta i Gminy M. z dnia 13 stycznia 2007 r. w sprawie zmiany decyzji ostatecznej z dnia 21 lutego 2005 r. nr kom. 2352 ustalającej podatek od nieruchomości za rok 2005 r.; III. ustaliło skarżącemu wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za rok 2005 w kwocie 104 735 zł. W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że nie kwestionuje przyjętej przez organ pierwszej instancji podstawy opodatkowania. Natomiast, w ocenie organu odwoławczego, organ pierwszej instancji nie zastosował prawidłowej stawki podatkowej od gruntów związanych z budynkiem mieszkalnym posadowionym na działce nr 2. oraz od piwnic budynku Sanatorium. O uchyleniu decyzji organu pierwszej instancji zadecydował również błąd proceduralny. W skardze do WSA skarżący wnosząc m.in. o uchylenie decyzji SKO, powołał się na brzmienie art. 68 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm., określanej dalej: "o.p.") i podniósł, że decyzja organu odwoławczego w przedmiocie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego została wydana i doręczona po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy. W świetle powyższego, zdaniem skarżącego, organ odwoławczy bezpodstawnie dokonał w swej decyzji ustalenia zobowiązania podatkowego. Organ winien umorzyć postępowanie jako bezpodstawne. W odpowiedzi na skargę SKO wniosło o jej oddalenie. Uzasadniając swoje stanowisko organ odwoławczy przyznał, że decyzja ustalająca wysokość zobowiązania pieniężnego za rok 2005 została doręczona Skarżącemu już po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności w podatku od nieruchomości jednakże w decyzji tej organ odwoławczy ustalił zobowiązanie podatkowe w kwocie mniejszej niż wynikające z uchylonej decyzji organu I instancji. Organ powołał się przy tym na ugruntowaną linię orzeczniczą i poglądy doktryny dopuszczające taki sposób działania. WSA przystępując do rozpoznania sprawy na wstępie przypomniał, że przedmiotem sporu jest możliwość, po upływie terminu przedawnienia z art. 68 § 2 o.p., prawa do wydania przez organ odwoławczy (w trybie tzw. decyzji reformatoryjnej) decyzji uchylającej decyzję organu pierwszej instancji ustalającej wymiar podatku od nieruchomości i jednocześnie ustalenia przez organ odwoławczy w tej samej decyzji, wysokości zobowiązania podatkowego w kwocie niższej niż to ustalił organ pierwszej instancji. WSA powołując się na przepis art. 68 § 1 i 2, przypomniał również, że w rozpatrywanej sprawie, poza sporem pozostaje, że skarżący nie ujawnił wszystkich danych niezbędnych do ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości, dlatego też termin do ustalenia wymiaru podatku wynosił 5 lat. WSA podniósł dalej, że co prawda istnieją dwa rozbieżne stanowiska, co do interpretacji art. 68 § 1 i 2 o.p, jednakże zgodnie z praktycznie jednolitą linią orzeczniczą i poglądami znacznej części komentatorów, upływ terminu z art. 68 §1 i 2 o.p. na etapie postępowania odwoławczego nie stoi na przeszkodzie możliwości wydania przez ten organ decyzji reformatoryjnej. Przykładami takich orzeczeń jest wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2011r. II FSK 178/10 oraz wyrok NSA z dnia 28 maja 2009 r., II FSK 145/08. Pogląd ten akceptowany jest przez większą część literatury prawniczej (por. B. Gruszczyński [w:] S.Babiarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, R. Hauser, A. Kabat, M. Niezgódka - Medek "Ordynacja podatkowa Komentarz" - komentarz do art. 68, Warszawa 2006). W skardze przywołany natomiast został pogląd A. Nity ("Czynnik czasu w prawie podatkowym - studium z dziedziny zobowiązań podatkowych", Gdańsk 2007, s.247), zgodnie z którym "Skoro w chwili podejmowania decyzji przez organ podatkowy drugiej instancji przedawnienie już nastąpiło, oczywiste jest, że organ ten nie może rozstrzygać sprawy. Nie sposób bowiem orzekać co do roszczenia albo w ramach uprawnienia, które nie istnieje, gdyż wygasło na skutek upływu czasu. Planowana treść tego rozstrzygnięcia nie ma w tej sytuacji znaczenia, ponieważ na skutek przedawnienia organ podatkowy traci prawo do wymiaru podatku ...". Ponadto autor powyższych poglądów akcentuje fakt (co do zasady nie rozróżniając czy chodzi mu o wszystkie rozstrzygnięcia organu odwoławczego czy wyłącznie o decyzje reformatoryjne), że organ odwoławczy powtórnie od samego początku rozpatruje sprawę, a więc na etapie postępowania odwoławczego dochodzi do powtórnego "ustalenia" wymiaru zobowiązania. W praktyce powoduje to, zdaniem autora, że termin z art.68 § 1 i 2 o.p. ograniczający prawo do ustalenia wymiaru dotyczyłby również organu odwoławczego. Dodatkowo A.Nita przywołuje argument natury praktycznej że w tej sytuacji można doprowadzić do fikcji instytucji przedawnienia, bowiem organ mógłby broniąc się przed skutkiem z art. 68 wydać i doręczyć nawet błędną decyzję podatkową tylko po to, aby zapobiec umarzającemu efektowi przedawnienia. Ewentualna korekta tego rozstrzygnięcia, mógłby nastąpić na etapie postępowania odwoławczego, oczywiście na korzyść podatnika. Zdaniem WSA nie można zgodzić się z powyższym poglądem, postępowanie odwoławcze polega bowiem wprawdzie na ponownym rozpoznaniu sprawy (co jest istotą dwuinstancyjności), ale nie oznacza to, że organ odwoławczy ponownie przeprowadza czynności dowodowe i ponownie wymierza wysokość zobowiązania. Skoro ustawodawca użył w art. 233 § 1 pkt 1 o.p. sformułowania, że: "Organ odwoławczy wydaje decyzję, w której: utrzymuje w mocy decyzję organu pierwszej instancji..." to, zdaniem WSA, ponowne rozpoznanie sprawy na etapie postępowania odwoławczego w istocie polega na ponownym rozważeniu czy zebrane dowody w sprawie na etapie postępowania pierwszoinstancyjnego pozwalają na ustalenie w sposób pełny wszystkich, mających istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia, okoliczności faktycznych w świetle argumentów zarówno organu jak i podatnika. Formalnie rozstrzygnięcie organu drugoinstancyjnego jest efektem kontroli prawidłowości rozstrzygnięcia pierwszoinstancyjnego, nawet w sytuacji gdy sposób przeprowadzania tej kontroli pojmowany jest w sposób bardzo szeroki z uwagi na ww. zasadę dwuinstancyjności. Biorąc natomiast pod uwagę, że w rozpatrywanej sprawie organ drugiej instancji działał w trybie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) o.p. tj. uchylił zaskarżoną decyzję i "orzekł co do istoty" - również i w tym przypadku, nie doszło do powstania zobowiązania podatkowego w drodze decyzji ustalającej. W ocenie WSA, prezentowana w skardze argumentacja pomija fakt funkcji działania organu odwoławczego. Organ odwoławczy nigdy nie działa z urzędu. Jego podstawowa funkcja jest ponowne rozpatrzenie sprawy. Ponadto, co istotne w sprawie, organ odwoławczy nie ustala zobowiązania, ale działa w sytuacji już istniejącego zobowiązania (por. J. Zubrzycki "Ordynacja podatkowa. Komentarz 2009" Wrocław 2009 - komentarz do art.68, 352). Ostateczne rozstrzygnięcie organu odwoławczego jest więc nie tyle funkcją ustalania w drodze decyzji daty i wysokości powstania zobowiązania podatkowego, ale pochodną charakteru kontrolnego rozstrzygnięcia drugoinstancyjnego - do czego się sprowadza decyzja reformatoryjna. Z tych też względów WSA nie podzielił argumentów skargi opartych na sugestii, że organ odwoławczy po raz drugi "ustala" wymiar zobowiązania. W ocenie WSA, funkcja gwarancyjna terminu z art. 68 § 1 i 2 o.p. nie została naruszona skoro rozstrzygnięcie organu odwoławczego może akceptować wymiar dokonany przez organ pierwszoinstancyjny lub ustalać go w niższej, korzystniejszej dla podatnika, wysokości. Podatnik, wnosząc więc odwołanie, nie traci nic - może co najwyżej zyskać jeśli rozstrzygnięcie organu odwoławczego będzie korzystniejsze. Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 151 p.p.s.a., WSA skargę oddalił.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • NSA zdecydował, kiedy upływa termin przedawnienia podatku od spadku – uchwała
    • Problemy związane z rozliczeniem rocznym CIT
    • W styczniu 2025 r. upływają terminy złożenia deklaracji i informacji do urzędów skarbowych i PFRON
    • Wynagrodzenie dla płatników za prawidłowo wypłacone zasiłki i w terminie wpłacone podatki – jak je naliczyć i ewidencjonować w księgach rachunkowych
    • Jak długo należy przechowywać potwierdzenia sald
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 68 233
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    04.12.2025 11:20 Podatki
    Urzędnik skontroluje powierzchnię prywatnych domów i mieszkań na potrzeby podatku od nieruchomości
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 października 2025 r., sygn. III FSK 326/25
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 października 2025 r., sygn. III FSK 322/25
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 października 2025 r., sygn. III FSK 324/25
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 października 2025 r., sygn. III FSK 325/25
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 października 2025 r., sygn. III FSK 201/25
    Czytaj więcej
    30.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 października 2025 r., sygn. III FSK 323/25
    Czytaj więcej
    22.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 22 października 2025 r., sygn. III FSK 708/24
    Czytaj więcej
    09.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 9 października 2025 r., sygn. III FSK 33/25
    Czytaj więcej
    09.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 9 października 2025 r., sygn. III FSK 32/25
    Czytaj więcej
    09.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 9 października 2025 r., sygn. III FSK 410/25
    Czytaj więcej
    09.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 9 października 2025 r., sygn. III FSK 409/25
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 1161/24
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 1160/24
    Czytaj więcej
    07.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. III FSK 830/25
    Czytaj więcej
    07.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. III FSK 829/25
    Czytaj więcej
    23.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. III FSK 47/25
    Czytaj więcej
    12.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. III FSK 1054/23
    Czytaj więcej
    12.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. III FSK 231/25
    Czytaj więcej
    12.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. III FSK 232/25
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. III FSK 113/25
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. III FSK 209/25
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. III FSK 1331/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. III FSK 4441/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.